תפריט

מה קריסת החשמל הגדולה מעידה על עתיד הרכב החשמלי בישראל?

קריסת החשמל ברחבי הארץ - מה אנו למדים מזה?

ביום שישי (2.6.23) ככל הנראה בעקבות החום הכבד, אספקת החשמל בישראל שובשה. בעקבות זאת המון בתי אב בישראל נותרו ללא חשמל. 

יחד עם זאת, גם עמדות טעינה ביתיות וציבוריות חדלו מלתפקד. בעלי רכבים רבים נתקעו בכבישים ללא יכולת להטעין את הרכב שלהם. מצב בלתי נתפס שלא הגיוני שיקרה במדינה מתקדמת כמו ישראל. 

רק לחשוב מה היה קורה אם המצב היה קורה ביום חול ולא בסוף שבוע. מה קריסת החשמל הזאת יכולה להעיד על היכולת של מדינת ישראל לעבור לרכבים חשמליים?

הפסקת חשמל

איך אספקת החשמל משפיעה על הרכב החשמלי?

לקחנו עדות מבעל רכב byd ממרכז הארץ "הייתי עם 10 אחוזים בסוללה, ובכל עמדה ציבורית שעצרתי לא יכולתי לבצע טעינה". 

הדעה הרווחת היא, לא משנה כמה משוכלל הרכב החשמלי שלכם, ללא עמדת טעינה ואספקת חשמל יציבה הוא לא שווה כלום.

תנו לנו לתאר לכם מצב, מצב שבו המדינה התקדמה מהר לתחבורה חשמלית. רכבים, אוטובוסים ורכבות חשמליות מעבירות מאות אלפי ישראלים מדי יום. ואופס, ביום אחד החשמל לא עומד בעומס ונופל. תארו לכם כמה אזרחים היו נתקעים ללא היכולת ללכת לעבודה או לקבלת טיפול רפואי.

קריסת החשמל בשישי, הייתה אור אדום בוהק לפני המעבר המהיר לתחבורה חשמלית בישראל.

רק לא מזמן איגוד יבואני הרכב יצא בפרסום שכ-25,000 רכבים חשמליים עלו לכבישי ישראל מתחילת השנה. נתוני הרכישה של רכבים חשמליים מכל רכישות הרכבים החדשים עומד על יותר מ-15%.

בתחילת המהפכה החשמלית בישראל, הצרכן הישראלי חשש מאוד (עדיין חושש) מנסיעה ברכב חשמלי. בגלל חרדת הטווח וחוסר בעמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים. 

לאחר שהתחושות התפוגגו הגיע שוב סיבה משמעותית למה כדאי לחשוש ממעבר לחשמלית. החשש להיתקע ללא חשמל בימים עמוסי צריכה הוא לא בדיוני.

משרד התחבורה פרסם שבשנת 2026, תיפסק רכישת אוטובוסים המונעים בסולר. לפי הצפי בשנת 2026 יותר מחצי מהאוטובוסים העירוניים יהיו אוטובוסים חשמליים. התכנון הוא שעשר שנים לאחר מכן, לא יהיה בישראל אוטובוסים עירוניים המונעים ע"י סולר. 

האוטובוסים היחידים שיהיו מונעים בסולר הם האוטובוסים הבין עירוניים. שבשל טווח הנסיעה הקצר יחסית אינם יכולים לבצע נסיעות ארוכות ללא צורך בטעינה באמצע.

יחד עם כל העולם, המעבר לתחבורה חשמלית (ציבורית ופרטית) בישראל היא חשובה. בגלל זיהום האוויר בערים צפופות. ההתקדמות עם שאר העולם לרכב חשמלי היא מבורכת. אבל מה שווה מעבר לחשמל כשמשרד האנרגיה אינו יכול בוודאות לעמוד בזה בתשתיות הקיימות היום בישראל.

פתרון מעולה לבעלי בתים פרטיים הוא התקנה של מערכת סולארית על גג הבית. מערכת סולארית מגבה את הטעינה של הרכב ולא תלויה באספקת החשמל המקומית. 

למרות שקריסת החשמל היא תרחיש קיצוני ולא עלול לקרות בכל יום באופן קבוע. החשש הוא מובן ואולי כיום כדאי לנהוג ברכבי פלאגין אם רוצים לחסוך בעלויות נסיעה.

מה הפתרון לבעיית אספקת החשמל?

הבעיה העיקרית היא תחנות הכוח ומתקני האגירה. המדינה חייבת לבצע קידום להשקת תחנות ומתקני אגירה. העולם הולך לכיוון החשמל וחשוב להבין זאת, בעוד שנים קדימה צריכת החשמל הממוצעת תגדל בעשרות אחוזים. צריך להיות מוכנים לכך!

לסיכום, קריסת החשמל הפתאומית תפסה את כולם לא מוכנים. אנו לא חושבים שכדאי להסתייג מרכבים חשמליים בגלל יום אחד לא צפוי. הצפי הוא שמשרד האנרגיה למד מתקרית זו ויערך יותר טוב לפעמים הבאות.

במידה ואתם חוששים מרכב חשמלי בגלל חרדות הטווח או קריסות החשמל, תמיד תוכלו להסתפק ברכב פלאגין. בו הסוללה יכולה להיגמר, אך מנוע הבנזין מגבה אתכם תמיד והרכב לא יעצור.

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!