תפריט

האם התשתיות הישראליות יתאימו למספר הרכבים החשמליים ב-2030?

מהפכת הרכב החשמלי הולכת וצוברת תאוצה, לפי הערכות בשנת 2023 33% מכלי הרכב בישראל יהיו חשמליים. אבל ישנם קשיים שאיתם יהיה צריך להתמודד, האם רשום החשמל תוכל לעמוד בכל העומס? והאם פריסת עמדות הטעינה תספיק? 

משרד האנרגיה מפרסם את התחזית שלו לגבי שוק הרכב הישראלי בעוד כמה שנים. לפי התחזיק בשנים הבאות צפוי עליה חדה בביקוש לרכבים חשמליים. עד סוף 2030, בערך 30% מכלל הרכבים בישראל יהיו חשמליים.

מס הקנייה של רכב חשמלי + שער הדולר העולה, יכול להפוך את הרכישה של רכב חשמלי ליקרה ביחס למחיר הנוכחי. כמובן שנדרש מהרגולטור תוכנית כלכלית מסודרת להסדרת השוק החשמלי בישראל. 

תחזיות הרכב החשמלי - האם זה יקרה?

בשנתיים האחרונות, מכירות הרכב החשמלי הראו צמיחה גדולה של יותר מ150%. רק מתחילת 2023, יש יותר מ-35,000 מסירות רכבים חשמליים. לפי המגמה הזו בכל שנה הצפי למכירות רכב חשמלי אמור כמעט להפיל את עצמו. כך שבשנת 2024, ימכרו כ- 65,000 רכבים. כמובן שזו הערכה וזה לא מספר מדוייק.

אבל האם תחזית המכירות הזו תקרה? כמובן שלא צפינו את העליה במכירת הרכבים החשמליים בין השנים 2021 ל- 2022. לכן, לא נוכל לדעת בוודאות האם הצמיחה תהיה כמותכנן. או אפילו מעבר.

בגלל עליית מס הקניה, ניתן לראות שיבואני הרכב צוברים מלאי של רכבים אשר ישוחררו ממכס עד לסוף השנה הנוכחית. לכן, בתחילת 2024 נוכל לראות את הרכבים במחירם הישן. וכך המחיר ישמר פחות או יותר עד לעליית מחירים משמעותית. הדבר היחיד שיכול לבלום קצת את עליית המחירים הוא דגמי רכב משפחתיים זולים. אם יצאו כאלו הם יהיו אלטרנטיבה מצויינת למשפחות המחפשות רכב משפחתי חשמלי במחיר ידידותי. 

תחזית שוק הרכב החשמלי חוזה שבסוף 2023 יהיו בישראל 1.3 מיליון רכבים חשמליים. אבל התחזית הזאת מנופחת ויכולה להתקיים רק במידה ומחירי הנפט ימשיכו לעלות. מה שיגרום לבעלי רכבי בנזין לחשוב על מעבר לרכב חשמלי כדי לחסוך בהוצאות הנסיעה. כמובן שליציבות השוק החשמלי יש גם תפקיד לא קטן. הבעיה העיקרית היא הכנסות המדינה ממיסים על הדלק. ברגע שהמדינה תגלה שהמעבר לרכבים חשמליים גורם לה להפסדים של עשרות מיליארדים. אולי היא תחשב מסלול מחדש ותחשוב על מיסים גם על רכב חשמלי, כמו מס נסיעה וכדומה.

האם יש בישראל מספיק חשמל לכל זה?

אין ספק שהשנתיים האחרונות בתחום הרכב הישראלי היו של הרכבים החשמליים. למרות כל זה, מספר הרכבים שיש היום מצומצם בהחלט ביחס לכלל שוק הרכב. לכן ההשפעה על צריכת החשמל הכללית זניחה. אבל ברגע שהרכב החשמלי יתפוס נתח שוק משמעותי, ההשפעה על צריכת החשמל תהיה משמעותית. 

במצב הנוכחי, הביקוש השנתי עבור טעינת רכבים עומד על בין 0.2 ל- 0.35 טרה וואט שעה. אבל בסביבות 2030 הביקוש לרכב חשמלי יגדל, ואיתו צריכת החשמל תגדל לבין 3 ל-4 טרה וואט שעה. טעינת הרכב תתבצע בבתים, במקומות העבודה ובעמדות ציבוריות.

רשת החשמל בישראל, גם היום לא מצליחה לפעמים לעמוד בביקוש השיא של החשמל. אז מה יהיה כשעשרות או מאות אלפי רכבים יהיו מחוברים אליה במקביל? הפתרון אולי הוא מטענים מנוהלים. מטענים אלו יודעים לנטר את העומסים ולבצע ויסות טעינה. או ע"י טעינה בשעות שפל, בדרך כלל בלילה. 

לסיכום, חדירת הרכב החשמלי לשוק הישראלי כבר מתקיימת. אבל אין ספק שהמדינה ורשות החשמל צריכה להתכונן היטב למצב בו הרכב החשמלי יתפוס נתח שוק משמעותי. התכנון צריך לבוא לידי ביטוי בפריסת עמדות טעינה מהירות לנוחות בעלי הרכבים. וכמובן, בהסדר רשת החשמל לביקוש גבוה של טעינת רכבים בכל רגע נתון. עידוד רכישת של עמדות טעינה מנוהלות והסרת המס עליהם יכול להיות מהלך שיעזור.

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!