תפריט

איך לתכנן נסיעה ברכב חשמלי – המדריך המלא

איך להטעין את הרכב בדרכים, איך לדעת איפה להטעין לפי מרחק היעד, והאם כדאי לבדוק את מזג האוויר באותו יום? תכנון נסיעה ברכב חשמלי – המדריך המלא, יצאנו לדרך!

בעולם בו הרכבים החשמליים מציפים את הכבישים במהרה, עמדות הטעינה הופכות לחשובות מאוד, גם בדרכים וגם בבתים. המעבר מרכב בעירה פנימית לרכב חשמלי, דורש ידע מקדים בתכנון הנסיעה והטעינה וכמובן בתפעול עמדות הטעינה השונות.

נסענו ברכב חשמלי וערכנו בדיקה מקיפה של פריסת עמדות טעינה ברחבי הארץ. נסיעה במרחקים ארוכים דורשת תכנון נסיעה נכון, כדי לבצע טעינה בדרך ולא להישאר על אחוזי סוללה נמוכים מדי.

התכנון אינו מורכב ומסובך, ולאחר פעם או פעמיים תעשו זאת כבר בעיניים עצומות. אין מה לפחד ממעבר לרכב חשמלי, במיוחד שהמדינה וחברות הטעינה מתכננות פריסה עתידית של עוד אלפי עמדות ברחבי הארץ.

כל התורה היא בדיקת הטווח המקסימאלי של הרכב, בדיקת קילומטר הנסיעה ומעכב אחרי עמדות טעינה שבדרך.

תכנון נסיעה ברכב חשמלי

5 טיפים לתכנון נסיעה נכונה ברכב חשמלי

תכנון הנסיעה מתחלק למספר פרמטרים שכדאי לשים לב אליהם:

1) בדיקת המרחק – בדיקת המרחק היא כלי שעוזר לכם להבין האם בכלל יש צורך בעצירה באמצע הדרך לטעינה. בדקו את טווח הקילומטרים המירבי של הרכב שלכם, לאחר מכן בדקו האם המרחק ליעד גדול יותר מהטווח או קטן יותר. במידה ויש לכם עמדת טעינה ביעד שלכם והמרחק מהיעד קטן מהטווח המקסימאלי, אין צורך לבצע טעינה באמצע הדרך. לעומת זאת, במידה והמרחק מהיעד גדול מהטווח המקסימאלי, יש צורך לבצע עצירה במהלך הדרך לטעינה ציבורית. אם אתם בעלים של רכב חשמלי אתם כבר רגילים לזה ולא מייחסים חשיבות. אבל מי שעוד לא עבר או שעובר רק עכשיו, עלול לחשוב שזה מסורבל ובעייתי. חרדת הטווח היא ידועה. אבל במהלך הזמן, ככל שהפריסה של עמדות ציבוריות גודלת זה לא רציני בכלל.

2)  תוואי הנסיעה ומזג האוויר – בסעיף הקודם דיברנו על הטווח המקסימאלי של הרכב. טווח זה נפגע בנסיעות בעליות או בנסיעה ממושכת במהירות גבוהה. אם הדרך שלכם הררית ובכבישים מהירים טווח הנסיעה ייפגע משמעותית. לעומת זאת, אם הנסיעה שלכם יחסית במישור ובכבישים עירוניים או בין עירוניים קצרים, הסיכוי שטווח הנסיעה המוצהר ישמר גבוה מאוד. בנוסף, לטמפרטורה גבוהה מדי או נמוכה מדי יש השפעה ישירה על טווח הסוללה. בימים חמים משך זמן הטעינה מתארך בגלל התחממות של המטען ושל הרכב. אפשר לנסות לצמצם את זה בעזרת טעינה וחניה במקומות מוצלים.

 

3) מפת עמדות טעינה – כדאי מאוד שיהיה לכם גישה למפת עמדות טעינה או אפליקצייה לאיתור עמדות טעינה. תוכלו לבדוק שם האם העמדה פנויה, וכמובן של איזה חברה היא. בדקו את קצב הטעינה המקסימאלי שהרכב שלכם תומך בה בטעינת DC. אם הרכב שלכם תומך ב-150 קוט"ש חבל שתסתפקו בעמדות של 100 או 60 קילוואט. חבל על הזמן שתבזבזו על עמדת הטעינה. בעזרת מפת העמדות תוכלו לראות את הספק הטעינה של כל עמדה. בנוסף, בדקו את עלויות הטעינה בין העמדות השונות כדי להימנע מתשלום יתר.

4) אפליקציות מפעילים – לכל עמדת טעינה יש מפעיל שונה, לפי כך יש להוריד את האפליקציות של המפעילים השונים מפני שאי אפשר להשתמש בכרטיס אשראי ישירות (לפחות כרגע). ברגע שיש לכם את כל האפליקציות של המפעילים עם הפרטים שלכם, אתם דינאמיים בבחירת המטען שלכם. כמובן שתוכלו להירשם באותו רגע גם אם אין לכם את הכל מראש. אבל זה יכול להיות כרוך בשיחה עם המוקד הטלפוני או המתנה להרשמה באפליקציה.

5) תכנון עומסים – עד שפריסת עמדות הטעינה בישראל תתרחב משמעותית. כדאי לתכנן את הנסיעה לפי העומסים הצפויים בעמדות הטעינה. למשל בחודשי הקיץ ובחופש הגדול בנסיעה לאילת יש לקחת בחשבון שעמדות הטעינה בתוך העיר וקרוב אליה יהיו עמוסות. תדרשו להמתין בתור בכדי להיכנס לעמדת הטעינה. אם אתם נוסעים בימים בהם מתוכנן עומס ביעד שלכם, תוכלו לעצור קצת לפני בעמדות פחות מבוקשות. למשל בעמדות רחוקות יותר מהיעד או באזורים שלא בדיוק על הציר הישיר ליעד שלכם.

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!