תפריט

חרבות ברזל: עשרות אלפי רכבים תקועים עדיין בנמל

מפרוץ המלחמה בתאריך 7.10.23, עשרות אלפי רכבים חדשים, רובם חשמליים, תקועים בנמל. מכירות הרכבים בתקופה האחרונה שואפות לאפס, איך זה ישפיע על מחירי הרכבים ברגע שהרכבים ישוחררו מהנמל?

לצערנו, מדינת ישראל ידועה במשברים בטחוניים בתדירות יחסית גבוהה. לזכותו של שוק הרכב הישראלי יאמר שהוא שורד כל משבר. אבל מלחמת חרבות ברזל היא אולי המלחמה הקשה ביותר שידענו בשנים האחרונות. המלחמה תופסת את ענף הרכב הישראלי בתנופה חסרת תקדים, עם ביקוש רב לרכבים. 

בעקבות הביקושים 5 יצרניות רכב (רובם סינים) תכננו להיכנס השנה לישראל ולהתחיל את השיווק שלהם בארץ הקודש. אבל בגלל המלחמה והמשבר הכלכלי הצפוי, הכל יכול להשתנות.

עיקוב השחרור מהמכס

הצפי לרבעון האחרון של  היה 2023 עמד על עשרות אלפי רכבים חדשים. רוב הרכבים היו צריכים להיות חשמליים ופלאגאין. 

לפי חנ"י, מעל 70,000 רכבים עמדו בשבוע שעבר בנמלים, כאשר יותר מחצי מתוכם בנמל אילת.

ואם זה לא מספיק, רכבים נוספים נמצאים כעת באוניות בדרכן לישראל.

בעקבות המצב הנוכחי, יבואני רכב ניסו לדחות או למנוע את יציאת האוניות. אבל רובן כבר יצאו לדרך מהמזרח הרחוק לפני ה-7.10. 

כדאי לציין, שישראל נחשבת כלקוח קטן יחסית בהשוואה לשאר מדינות העולם. לכן אין ליצרניות הרכב אינטרס לעקב משלוח שכבר שולם. בזכות האוניות שבדרכן ארצה עד סוך נובמבר עשויות להיות בנמלים הישראלים יותר מ-70,000 כלי רכב חדשים.

אין ספק שהמלאי העומד של הרכבים הוא נטל כלכלי. לפי הערכה גסה שווי הרכבים אחרי מיסים הוא מעל 6 מיליארד ש"ח. לכן, אם ההאטה במכירות תמשיך, התזרים של יבואני הרכב יפגע משמעותית.

הפגיעה בתזרים היבואניות יכול ליצור חור בהכנסות של המדינה ממיסים. 

מטבעות הייבוא המרכזיות הם הדולר והאירו. המצב הנוכחי במדינה מחליש את השקל, מה שיכול לייקר משמעותית את הרכבים החשמליים הממתינים לשחרור מכס. וזאת למרות שהם נחשבים ל"ירוקים" ואמורים להיות עם מס קנייה מופחת. לצורך הדגמה, מכונית חשמלית שנרכשה מהיצרן לפני ארבעה חודשים בשער דולר של 3.7. יעלה כיום עשרה אחוזים יותר. אם נקח בחשבון גם רכבים יקרים יותר, ההתייקרות באה לידי ביטוי בעליה גבוהה יותר. 

בנוסף להיחלשות השקל והרכבים התקועים בנמלים. עלויות ביטוח המטען והשילוח הימי התייקרו. עובדה זו יכולה לגרור עליה נוספת במחיר הרכב.

מי יספוג את העלויות?

בדרך כלל, עליית המחירים מפוזרת או מנוטרלת במספר אופנים. חלק אחד סופגים יבואני הרכב בעזרת הפחתת רווח גולמי והקטנת ההנחות לחברות הליסינג. חלק נוסך מעליית המחיר ניתן לנטרל בעזרת הגנות שערים. 

במקרים של תנודות שערים חדות, ניתן להניח שההפרשים בעליות המחירים יתגלגלו ללקוחות הפרטיים. 

הצפי לירידה בתוצר בעקבות המצב, צופה גם ירידה בביקוש ובמכירות. מה הפתרון? 

בינתיים יבואני הרכב ממתינים לראות מה יהיה בעתיד הקרוב. וממשיכים למכור רכבים מהמלאי הקיים שכבר השתחרר מהמכס. במקביל לכך, יבואנים נוספים לא מתחייבים להבטחת המחיר בהזמנות עתידיות.  

מחירי הדלק צפויים להגיע לשיא בגלל המצב המתוח במזרח התיכון. חלק מיבואני הרכב מבינים שעליית מחירי הדלק יכולה לגרום לביקוש לרכבים המונעים בחשמל. והן מחכות שהשוק יעשה את שלו.

לסיכום, אין לדעת לאן המלחמה תתפתח ומה יקרה לשוק הרכב ולכלכלה הישראלית. היחלשות השקל ועליית מחירי השילוח כרגע לא נראים טוב. אבל אם מסתכלים אחורה רואים שאחרי כל משבר מגיע התאוששות מהירה. והצרכנים הישראלים חוזרים לקנות ולהניע את הכלכלה.

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!