תפריט

טעינה מהירה לרכב חשמלי – איך זה עובד?

מתלבטים האם לרכוש רכב חשמלי? חושבים איך להסתדר עם טעינת הרכב במרחב הציבורי או הפרטי?

יש מספר דברים שמומלץ לדעת לפני הקנייה שיכולים לסייע לכם בהתנהלות עם רכב חשמלי.

אז איפה מטעינים את הרכב? מהי עמדה מהירה? איך מטעינים? על כל זאת ועוד נדבר מאמר זה, הישארו איתנו!

בדומה לדלק ברכבי בעירה, הרכב החשמלי מונע ע"י חשמל. הטעינה היא הדבר העיקרי ברכב חשמלי, לכן צריך לדעת איך מטעינים אותו ואיפה מטעינים אותו.

שמדובר על עמדת טעינה לרכב, ישנם שתי אפשרויות: 

  1. עמדת טעינה AC – הפועלת עם זרם חילופים (בדרך כלל תהיה עמדה ביתית).
  2. עמדת טעינה DC – הפועלת בזרם ישר (בדרך כלל תהיה ציבורית).

במאמר זה נעסוק בעמדות מהירות, תוכלו לקרוא על כל סוגי העמדות כאן.

טעינה מהירה לרכב חשמלי

עמדות טעינה DC מהירות

בניגוד לעמדות טעינה רגילות בהן זמן הטעינה לוקח מספר שעות, עמדות מהירות מקצרות את הטעינה בהרבה. בעמדות אלו ניתן להטעין את הרכב מ-10% ל-80% בערך ב-30 דקות בלבד. 

בעמדות רגילות רכבים חשמליים תלת פאזיים מסוגלים לטעון בקצב של 11KW בשעה. לעומת זאת עמדות מהירות מסוגלות לספק קצב טעינה של בין 50 ל- 200 קילוואט לשעה. 

אורך זמן הטעינה תלוי ב-2 גורמים: הספק עמדת הטעינה ובסוג הרכב. 

עמדת הטעינה היא בעצם ה"עבד" של הרכב. זאת אומרת שאת מהלך הטעינה מי שקובע הוא הרכב. הרכב מציג נתונים כמו אחוזי סוללה למשל. וכל רכב עם הספק הטעינה המירבי שלו נטען בעזרת העמדה.

גם אם העמדה יודעת לספק יותר ממה שהרכב יכול למשוך הוא פשוט לא ימשוך. כלומר, אם העמדה היא 250 קוט"ש והרכב יודע לקבל בטעינה מהירה עד- 150 קוט"ש, הטעינה תהיה ב-150 ולא ב-250.

השימוש בעמדה ציבורית הוא אינו חובה, יש בעלי רכבים חשמליים שאינם משתמשים בעמדות מהירות לטעינת הרכב שלהם. בעלי רכב חשמלי עם עמדת טעינה ביתית אינם צריכים לעבור בעמדות ציבוריות מהירות. אלא אם כן, יש להם נסיעה ארוכה מטווח היצרן של הרכב.

האם כל רכב מתאים לכל עמדה?

שמדובר על עמדות ביתיות אז כמעט כל הרכבים מתאימים לכל עמדה ביתית. אבל בעמדות מהירות העניין מעט מסובך יותר. קודם כל חשוב לזכור שישנם רכבים ישנים יותר שאינם מתאימים לטעינה מהירה כלל. רכבים אלו יכולים להיטען ע"י עמדה ביתית (AC) בלבד.

הדבר הראשון שיש לקחת בחשבון הוא איזה חיבור יש לכם בשקע הטעינה. קיימים 2 סוגי חיבור עיקריים: type1 ו- type 2.

חיבור מסוג type1 אינו מתאים לטעינה מהירה כלל, תוכלו להטעין רק בעמדות טעינה AC.

בחיבור type2, אם רוצים לבצע טעינה בעמדה ציבורית, כדאי לוודא שיש מתחת לשקע הרגיל עוד חיבור של 2 פינים שהם בעצם מבצעים את הטעינה המהירה.

כדאי לבדוק איזה שקע טעינה יש לכם, רוב העמדות שברשותם כבל מובנה יהיו עם חיבור type2. במידה ואין לכם חיבור זה אתם צריכים לרכוש מתאם ייעודי. המתאם מתחבר לקצה של הכבל בעמדה הציבורית מצד אחד ומצד שני מותאם לחיבור הרכב שלכם.

איזה סוגי שקעי טעינה קיימים?

בנוסף לשקעי הטעינה מסוג type 1 ו – type 2 המוצגים למעלה. יש שקעים נוספים שיכולים להגיע בנוסף.

אחד מהם הוא שקע מסוג CCS1, שקע זה יכול לשלב גם טעינה מהירה וגם טעינה ציבורית באותו שקע.

עוד סוג נפוץ הוא ה- CHADEMO שקע זה שונה בניראותו מכל שאר השקעים. השקע נפוץ במיוחד ברכבים יפנים. ברוב עמדות הטעינה המהירות תוכלו למצוא חיבור גם לccs וגם ל- chademo. תוכלו לבדוק זאת לפני באפליקציה.

איך טוענים את רכב בעמדות מהירות לרכב חשמלי?

התשובה פשוטה מאוד, מחברים את כבל הטעינה לרכב, מפעילים את העמדה בעזרת אפליקציה או בעזרת הצמדת כרטיס אשראי. וזהו, הכל קורה מעצמו. 

חשוב לציין, לא תוכלו להתחיל טעינה בכל העמדות בעזרת אפליקציה אחת. יש לראות מי החברה המפעילה את העמדה ולהוריד את האפלציה הייעודית שלה.

איך טוענים את רכב בעמדות מהירות לרכב חשמלי?

בשורה התחתונה, טעינת רכב חשמלי בעמדות מהירות (גם ביתיות) אינה מסובכת כלל. כל מה צריך לעשות הוא לחבר את הכבל לשקע הטעינה, להתחיל טעינה באחת מהדרכים, והכל קורה מעצמו. הקפידו לבדוק את העמדה לפני ההגעה בעזרת האפליקציה כדי לוודא שהעמדה פנויה או לא מקולקלת.

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!