תפריט

האם באמת כדאי להטעין רכב חשמלי פחות מ-100%?

למרות כניסת הרכבים החשמליים לשוק הישראלי והעולמי. עדיין יש המון חוסר בידע לגבי הרכבים והתפעול שלהם. חוסר הידע משפיע גם על השיקול לעבור לרכב המונע בחשמל על פני רכבי בעירה פנימית.

כשמדובר על רכבים חשמליים יש המון שאלות ותהיות לגבי התפעול, הטעינה והשימוש.

אחת מהשאלות היא האם כדאי לטעון רכב חשמלי לפחות מ-100%? ולמה יצרניות הרכב בעצמם ממליצות על כך?

טעינת הרכב לפחות מסוללה מלאה - כל התשובות

על מנת לענות על השאלה זו, יש להבין כיצד פועלת סוללת הרכב החשמלי. הרכב החשמלי מורכב מסוללת ליתיום, כן זו אותה הסוללה שמשמשת גם מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים.

סוללת ליתיום מחולקת לתאים, בעת הטעינה הזרם עובר דרך התאים ושם הוא מאוחסן וזמין לשימוש.

בזמן שמתח הסוללה מגיע לרמה המרבית, כל תאי הליתיום מלאים עד הסוף. (טעינה מלאה). בזמן שהסוללה טעונה במלואה, הסיכון לטעינה עודפת (טעינת יתר) גודלת. טעינה עודפת גורמת לחיי סוללה נמוכים וביצועים נמוכים. 

כאשר הסוללה טעונה במלואה, כל יוני הליתיום מאוחסנים באנודה, ומתח הסוללה מגיע לרמתו המרבית. עם זאת, אם הסוללה נטענת מעבר למתח המרבי שלה, האנרגיה העודפת עלולה לגרום לסוללה להפוך לא יציבה, מה שעלול להוביל למגוון של בעיות, לרבות חיי סוללה מופחתים, ירידה בביצועים ואפילו סיכוני בטיחות.

אפילו בטלפונים ניידים מומלץ לא להשאיר את המטען במהלך הלילה, אלא לטעון לפני השינה וללכת לישון שהטלפון אינו מחובר למטען.

סוללה לרכב חשמלי

המלצות היצרן בנוגע לטעינה מלאה

בהוראות היצרן, ניתן לראות יצרניות רכב רבות ממליצות לבצע טעינה הפוחתת ב- 10% או 20% מטעינה מלאה. למעשה, בהגדרות הטעינה ברכב עצמו ניתן לראות שיש אפשרות לקבוע מתי הטעינה תעצור. בעצם בעל הרכב יכול להגדיר את אחוזי הסוללה המדויקים שבהם הטעינה תופסק.

בדרך כלל האחוזים המומלצים לטעינה מקסימלית הם בין 70 ל-90 אחוזים. בכך אפשר להבטיח שטעינת הרכב תהיה חלקית ולא מלאה. מה שמאפשר למטב את קיבולת הסוללה במשך הזמן.

אבל לכל כלל יש יוצא מן הכלל. בנסיעות רגילות בעל רכב חשמלי ממוצא יכול להסתדר עם סוללה הטעונה ב-80%. אך יש מקרים בהם הרכב צריך לבצע נסיעות ארוכות מהרגיל. למשל בנסיעות לחופשה וכדומה. במקרים כאלה אין ברירה אלא לטעון את הרכב ל-100% כדי להאריך את טווח הנסיעה המקסימלי.

אם יש לכם נסיעה רחוקה תוכלו להתיר לעצמכם לטעון את הרכב עד הסוף, כמובן שלא בתדירות גבוהה. תמיד תזכרו שטעינה חלקית עדיפה על טעינה מלאה וגורמת להאריך את חיי הסוללה. אז הקפידו לבצע טעינה מלאה כמה שפחות, ותוכלו להבטיח שמירה על ביצועים גבוהים של הסוללה לאורך זמן.

כמובן, עשויים להיות מקרים שבהם אתה צריך לטעון את סוללת הרכב החשמלי שלך במלואה (כגון כשאתה מתכנן נסיעה ארוכה), וזה בסדר גמור. עם זאת, אם אתה משתמש ברכב החשמלי שלך לנסיעות יומיות או לנסיעות קצרות יותר, שמירה על טעינת הסוללה לפחות מ-100% יכולה לעזור להבטיח שהיא תישאר במצב מעולה.

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!