תפריט

בעקבות מיסוי והתייקרות הביטוח: האם כדאי לקנות רכב חשמלי?

ישנה אי ודאות גדולה בתחום הרכב החשמלי, יחס עם זאת יש המון סיבות ללמה כדאי כן לרכוש רכב חשמלי. במאמר זה נבדוק האם משתלם לרכוש רכב חשמלי כרגע? האם יש הפחתת מחירים מצב היבואנים? ומה יהיה מחיר רכבים חשמליים יד שנייה?

על מהפכת הרכבים החשמליים אין צורך לפרט, מכניסתם העוצמתית לשוק הישראלי אי אפשר להתעלם. לא רק בישראל, באירופה מכירות הכלי הרכב החשמלי גבוהה בהרבה. למשל, בגרמניה שיעור הכניסה של רכבים חשמליים הוא מעל 60% מכלל הרכבים החדשים שנמכרים. גם בסין, המדינה שהביאה אלינו את ה-byd ואת הג'ילי גאומטרי C. שיעור החדירה של רכב חשמלי גבוה מ-35%. מכאן זה רק ילך ויתעצם, רכב חשמלי הוא הדבר הבא בשוק הרכב העולמי.

משרד התחבורה הישראלי מתכנן להגיע עד סוף 2023 למכירה של מעל 90% רכבים חשמליים, מסך מכירת הרכבים החדשים. 

רכבים חשמליים הם מזהמים פחות, שקטים והכי חשוב חסכוניים יותר. היתרונות של רכב חשמלי ברורים. למרות המחיר היקר של חשמל בארץ, בטווח הארוך נסיעה ברכב חשמלי היא כלכלית יותר. בהערכה, נסיעה ברכב חשמלי חסכונית יותר בעד 70% מנסיעה ברכבי בעירה פנימית.

לעומת שנת 2022, כיום יש בישראל יותר מ25 דגמים חשמליים. מה שמעלה את גיוון האפשרויות בפני הצרכן. זאת תוך שיפור מתמיד בתשתיות הטעינה הציבוריות. פריסה רחבה של עמדות טעינה היא הכרחית בכדי שיעלו לכבישי ישראל אלפי מכוניות חשמליות בשנה.

המדינה מפסידה את המס על הבנזין - האם מס על רכב חשמלי הוא הפתרון?

כמו שזה נראה כרגע, החל מחודש ינואר 2024, המיסוי על רכב חשמלי יעלה. החל מינואר מס הקנייה יעלה מ-20% כרגע ל- 35% (עליה חדה של 15%).

לדוגמא רכב שעולה כ- 160,000 ש"ח כיום, יעלה בערך 180,000 ש"ח לאחר העלאת המיסוי. בגלל העובדה שהמיסוי על הדלק הוא אפיק המיסוי הגדול ביותר של המדינה. היא תהיה חייבת לפצות על ההפסדים שלה ממיסי הדלק, כך שאולי יוטל מיסוי נוסף כלשהו. 

המשתמע מכך, שאין לדעת מה המחיר הצפוי לרכים חשמליים בהמשך הזמן. בגלל העלאת המיסוי אין לדעת את המחיר הסופי של הרכבים, לכן תתכן רכישה אגרסיבית של רכבים חשמליים ברבעון האחרון של שנת 2023.

מס על רכב חשמלי

שחיקת הערך ברכב חשמלי

שוק הרכב החשמלי עדיין מתפתח ועושה את צעדיו הראשונים. אין מספיק ידע על רכבים חשמליים כדי להבין מהי שחיקת הערך העתידית של רכבים אלו. יכול לקרות מצב שדגם שיוצא עכשיו, לא יהיה רלבנטי עוד שלוש שנים כאשר יש כבר דגם חדש בשוק. יכול להיות חיתוך חד במחיר הדגם הישן ברגע שיוצא דגם חדש (בדומה לשוק הסלולר). 

בעיה נוספת היא ההמצאות החדשות בתחום הנסיעה החשמלית. סוללות עם טווח ארוך יותר, רכבים עם טעינה מהירה יותר וכמובן מערכות מתקדמות יותר הן רק עניין של זמן. מעניין לראות מה יקרה לרכבים הישנים וה"פחות יעילים". לפי המצב כרגע זה לא נראה כך, ירידת הערך של החשמליות זהה פחות או יותר לרכבי בנזין באותם שנים.

מחירי היבואנים

בעיה נוספת במחירי הרכבים החשמליים היא מחירי היבואנים. שוק הרכב החשמלי בתחרות מטורפת, גם בגלל כניסת החשמליות הסיניות לשוק. ניתן לראות את הקרב בין היצרניות לפי מחירי רכבי הטסלה שחתכה מחירים. 

התחרות צפויה להמשך ולפגוע במחירי הרכב החשמליים מיד שנייה. בנוסף, הרכב החשמלי לא מספיק זמן בשוק כדי להבין את עמידות הסוללה שלו. חוסר היכולת להעריך את אורך חיי הסוללה פוגע בשוק הרכב החשמלי מיד שנייה. ברכב בנזין ניתן לעשות בדיקה במכון קנייה ולבדוק את טיב המנוע, כרגע אין אפשרות כזאת ברכב חשמלי. בעקבות זאת המוכרים נתקלים בקושי במכירת הרכב במחיר מחירון. 

בעיה נוספת היא חברות הביטוח, בכל העולם ניתן לראות עליה במחירי הביטוחים על רכבים חשמליים. זאת בעיקר בשל חוסר הוודאות לגבי טיב הסוללה, אורך חיי הסוללה והערכת הנזק של הסוללה לאחר תאונה. אין מספיק זמן רכב חשמלי כדי שלחברות הביטוח תהיה דעה מגובשת לגבי ההזדקנות של החשמליות. ואם זה מתייקר בכל העולם, בסופו של דבר זה יגיע אלינו.

בשורה התחתונה, המחירים אכן הולכים לעלות בקרוב, אך רוב הסיכויים שעדיין יהיה משתלם יותר להחזיק רכב חשמלי (בגלל מחירי הטעינה הזולים ביחס לדלק)

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!