כמי שעוסקים בתחום עמדות הטעינה כמה מספר שנים, אנו פוגשים בכל יום בעלי רכבים אשר בודקים את כדאיות התקנה עמדת הטעינה בבית. השאלה האם כדאי להשקיע בעמדת טעינה ביתית כשיש אפשרות לטעינה ציבורית מהירה בחוץ. התשובה היא בהחלט כן, לא רק שהעמדה תחזיר את עצמה היא חוסכת המון זמן וכסף לאורך זמן.
על מנת שנוכל להבהיר לכם את כדאיות ההשקעה, יש צורך לצלול למספרים וליתרונות שבעמדות הטעינה הביתיות.
כמה באמת עולה טעינה בעמדה ביתית?
מחיר הטעינה הביתית נקבע לפי תעריף החשמל הביתי במדינת ישראל. תעריף החשמל הביתי כיום (23.12.2024) עומד על 61.45 אגורות לקוט"ש (קילוואט שעה). כאשר רכב חשמלי ממוצע צורך כ- 15 קוט"ש לכל 100 ק"מ.
לפי הנתונים הללו, טעינת 100 ק"מ בעמדה ביתית תעלה כ- 9.217 ש"ח.
רכב ממוצע נוסע כ- 1500 ק"מ בחודש, מכך נובע שעלויות טעינה ביתית ל-1500 ק"מ יעמדו על כ- 138.25 ש"ח.
ומה קורה בטעינה הציבורית?
בעמדות הטעינה הציבוריות תעריפי הטעינה גבוהים יותר, העלות לקוט"ש בעמדה ציבורית נעה בין 1.90 ל- 2.5₪.
אם נחשב לפי תעריף של ₪2 לקוט"ש: טעינה של 100 ק"מ תעלה כ- 30₪. מכאן נובע שטעינה של 1,500 ק"מ תעלה כ- 450₪.
מה הפער בניהם?
עפ"י החישוב הפער משמעותי בהחלט:
עלות חודשית ממוצעת לטעינה בבית: 138₪.
עלות חודשים ממוצעת לטעינה ציבורית: 450₪.
חיסכון של 312 ש"ח בחודש רק על הפרשי הטעינה.
אז מתי ההשקעה על עמדת הטעינה תחזיר את עצמה?
כדי לחשב את החזר ההשקעה, נתחיל בחישוב עלויות ההתקנה של עמדת הטעינה ואליהם נוסיף את עלות העמדה עצמה.
המחיר של התקנת עמדת טעינה ביתית נעה בין 1,900₪ ל- 4,000 ש"ח. המחיר משתנה בהתאם לאורך הפריסה של תשתית החשמל. נניח שעלות טעינה ממוצעת היא 2,800₪.
עלות עמדת טעינה מתחילה ב-1,600₪ ומגיעה גם לעיתים ל-1,990 ש"ח. המחיר משתנה בהתאם לתכונותיה של העמדה ולאורך כבל הטעינה היוצא מעמדת הטעינה לרכב. נניח שהמחיר הממוצע לעמדה הינו 1,800 ש"ח.
מכאן נובע שהמחיר הממוצע לעמדה + התקנה יעמוד על כ- 4,600₪.
לצורך השוואה בין טעינה ביתית לציבורית, הסקנו מקודם שהחיסכון בין פערי מחירי הטעינה הינו 312₪ לחודש לערך. אם נחלק את עלות העמדה וההתקנה בהפרשי המחירים נבין שבתוך שנה ו-3 חודשים של טעינה ביתית העמדה הביתית מחזירה את השקעתה ומכאן זהו חיסכון נקי של 300 ש"ח ומעלה בחודש.
יתרונות נוספים מעבר לחיסכון והחזרה ההשקעה
נוחות – עמדת טעינה ביתית חוסכת חיפוש אחרי עמדות ציבוריות בכל פעם שהסוללה מתרוקנת. העמדה נמצאת בחניה שלכם וטוענת את הרכב במהלך הלילה או בזמן שהותכם בבית. כך שבכל בוקר הסוללה מלאה ומוכנה לנסיעה ארוכה ללא צורך בעצירות מיותרות.
חיסכון בזמן – פגשנו לא מעט בעלי רכבים חשמליים שאחת הבעיות שלהם בטעינה ציבורית היא זמן הטעינה. מעבר לזמן הטעינה שעומד על 30 דקות בממוצע, גם המתנה בתור לעמדה והנסיעה לעמדה מבזבזת זמן יקר.
ערך הנכס – העלייה במספר הרכבים החשמליים בכבישי ישראל, יוצרת ביקור לעמדות טעינה בבתים. קונים ושוכרים רבים אינם רוצים להתעסק עם התקנת העמדה ומעדיפים עמדה מותקנת מראש. עמדה ביתית יכולה להעלות במקצת את ערך הנכס שלכם.
תעריפי חשמל מוזלים – כיום יש אפשרות לעבור לספקי חשמל ביתיים המציעים הנחה בשעות השפל ובכך להוזיל עוד יותר את תערפי החשמל בלילה, מה שמוזיל בעד 20% את עלויות הטעינה.
לסיכום
האם ההשקעה על עמדה ביתית משתלמת? התשובה היא חד משמעית כן. הנתונים שהצגנו מדברים בעד עצמם. החיסכון החודשי בכסף וזמן, יחד עם היתרונות הנוספים מעידים על השקעה משתלמת מכל הבחינות.
שימו לב, לא בכל חניה או בית ניתן לבצע התקנה כזו, וכמובן שהמחירים שנקבנו ולפיהם חישבנו את העלויות הם מחירים להתקנות סטנדרטיות. ואינם כוללים מקרים בהם נדרש לבצע הרמת אבנים משתלבות או משתנים נוספים המייקרים את ההתקנה.
יש לכם שאלות נוספות לגבי עלויות הטעינה? או שאתם רוצים לבדוק היתכנות להתקנת עמדה לרכב חשמלי בביתכם? נשמח לייעץ לכם ללא כל עלות או התחייבות.