אי אפשר להישאר אדישים לרכבים החשמליים שכובשים לאט לאט את כבישי ישראל.
נהגים רבים רואים את הרכב החשמלי כאלטרנטיבה מעולה על פני רכבי בעירה פנימית.
השימוש ברכב עדיין לא ברור לכולם, במיוחד עניין טעינת הרכבים וטווח הנסיעה בין טעינות. השאלה הרווחת היא כמה פעמים יש להטעין את הרכב החשמלי בנסיעות ארוכות? כמו למשל מהצפון ועד אילת.
איך יודעים איך לתכנן את הנסיעה ואיפה כדאי לעצור כדי להטעין את הרכב? המשיכו איתנו וקבלו את כל התשובות על תפעול וטעינת הרכב בנסיעות ארוכות.
טעינת הרכב החשמלי - מה הסיפור?
שוק הרכב החשמלי צובר תאוצה לא רק בישראל, אלא בכל העולם. ניתן לראות זאת בעקבות פריסה רחבה ומתמשכת של עמדות טעינה ציבוריות. הפריסה של עמדות ציבוריות גדלה מדי חודש בקצב מטורף. לא רק זה, כיום כמעט בכל בניין משותף יש לפחות דייר אחד עם עמדת טעינה לרכב חשמלי המותקנת בחניה.
הביקוש לרכב חשמלי על פני רכב בעירה פנימית מתעצם בכל שנה. ניתן לראות עוד ועוד יבואני רכב מוכרים כמו: יונדאי, קיה, במוו ומרצדס המשווקים את מותגי הרכבים החשמליים שלהם.
יחד עם יצרניות מוכרות, החלו להיכנס לישראל גם יצרניות רכב סיניות המציעות רכבים משפחתיים יוקרתיים המונעים ע"י חשמל. למשל: byd, ג'ילי, סראס ועוד.
אז כנראה שאנחנו צריכים להתחיל להתרגל לראות רכבים חשמליים על כבישי ישראל, וכמובן עמדות טעינה בחניית בניינים וקניונים.
טעינת הרכב - איך זה מתבצע?
טעינת רכב חשמלי מתבצעת בשתי אפשרויות: טעינה ציבורית מהירה וטעינה ביתית איטית יותר.
עמדות טעינה ציבוריות מהירות תמצאו בדרך כלל בתחנות דלק או במקומות אסטרטגיים אחרים.
לחלופין עמדות טעינה ביתיות מתקינים היום כמעט בכל בית או בניין מגורים.
יש מספר הבדלים בין טעינה ציבורית לביתית, העיקרי ביניהם הוא זמן הטעינה. בעוד שבעמדת טעינה מהירה הטעינה לוקחת בין 20 ל- 40 דקות. הטעינה הביתית לוקחת כמה שעות (בין 5 ל-7 שעות).
כאשר אנו רוצים לדעת איך לבצע טעינות בנסיעות ארוכות, חשוב להכיר יותר את העמדות המהירות.
בנסיעה ארוכה (יותר מ- 300 ק"מ) יש צורך לבצע "בוסט" של טעינה בעמדות מהירות כדי להגדיל את טווח הנסיעה.
היכן אפשר למצוא עמדות ציבוריות?
כמו שנאמר כבר קודם, בנסיעות רחוקות יש להטעין את הרכב בעמדות ציבוריות.
על מנת להבין כיצד צריך לעצור יש לבדוק כמה דברים: טווח הנסיעה של הרכב ומסלול הנסיעה.
לכל רכב חשמלי יש טווח נסיעה שונה, בדקו את טווח הנסיעה של הרכב שלכם.
לצורך העניין, בטעינה מלאה של הרכב שלכם תוכלו לעבור 400 ק"מ בין טעינות (במידה וביצעתם טעינה בעמדה ביתית לפני תחילת הנסיעה) ואתם צריכים לעבור עם הרכב 600 ק"מ. כדאי לבצע באמצע הדרך טעינה בעמדה מהירה.
כדי לדעת היכן יש עמדות במסלול הנסיעה שלכם, כל מה שצריך לעשות הוא לפתוח מפת עמדות טעינה לרכב חשמלי. המפה תעזור לכם למצוא עמדת טעינה באזור שאתם צריכים וכך תוכלו לתכנן את המסלול שלכם בראש שקט.
כמה פעמים צריך להטעין רכב ממטולה עד אילת?
לצורך הדגמה, נגיד שמתחילים נסיעה באזור צפוני כמו מטולה ונוסעים עד הנקודה הדרומית ביותר, אילת.
המרחק ביניהם הוא 550 ק"מ לערך. רוב הרכבים הקיימים כיום בשוק הישראלי אינם יודעים לבצע נסיעה של 500 ק"מ בין טעינות. להפתעתנו יש מספר בודד של רכבים שכן יכולים לבצע נסיעה של 600 ק"מ לערך אבל נצא מנקודת הנחה שאנו נוסעים ברכב מממוצע.
אם כך, יש לבצע עצירה אחת (או שתי עצירות ברכבים עם סוללה קטנה) על מנת לבצע טעינה בעמדות מהירות.
העצירה תהיה לפי המסלול שלכם ולפי מפת עמדות הטעינה שברשותכם. כדאי לבצע עצירה בחצי מהדרך לפחות.
זמן העצירות יהיה בדרך כלל בין חצי שעה לשעה. חשוב להגיד שעצירות אלו חשובות גם מבחינה בטיחותית. עצירת התרעננות יכולה למנוע ישנוניות על ההגה כמו במהלך נהיגה רצופה וארוכה.