טעינת רכב חשמלי בבתים משותפים
- כמה תעלה עמדה והתקנה בבית משותף?
- מי יכול להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית?
- מה אומר החוק בקשר להתקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית משותף?
- כמה רכבים אפשר להטעין בו זמנית בבית משותף?
- איך לבחור עמדת טעינה לבית משותף?
- מי רשאי להתקין עמדת טעינה חשמלית בבית משותף?
תוכן עניינים
מהו תהליך ההתקנה של עמדות טעינה בבתים משותפים?
דיירים בבית משותף אשר מחליטים לקנות מטען לרכב חשמלי ולבצע התקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים לבד בבית ומהלך זה יכול ליצור מחלוקות לא מעטות עם השכנים. מהפכת הרכבים החשמליים נתונה לבעיות משפטיות בין השכנים. התגייסנו לעשות לכם קצת סדר ויעזור לכם לקבל החלטה.
הממשלה פרסמה כי היא מתכננת ליזום תיקון לחוק המקרקעין שאומר שלא יהיה צורך באישור הדיירים או הוועד כדי להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבנייני מגורים ובתים משותפים.
מה שאומר שכל בעל נכס בעל חנייה בטאבו יוכל להתקין עבורו עמדות טעינה לרכב חשמלי. בתנאי שהעמדה מתחברת למונה הפרטי או ללוח החשמל הפרטי. וזאת ללא צורך באישור הוועד והדיירים.
תיקון זה בחוק, עוזר להמון בעלי רכבים חשמליים המתגוררים בבתים משותפים. בעיקר אם הם חוששים מרכישת רכב חשמלי ומטעינתו בבית.
בשנים האחרונות יש יותר מקרים של דיירים המתקינים בחניון הבית עמדות טעינה פרטיות, בשנה הקרוב השינוי יהיה יותר גדול והביקוש יגדל. נכון להיום(08.07.24) כמעט בכל בניין מגורים משותף ישנן בקשות להתקנת עמדה פרטית, מגמה זו רק הולכת להתחזק מה שיכול להעלות סוגיות משפטיות בין השכנים. אנו סבורים שחייבים לפרסם נהלים ברורים בנושא תוך הקפדה על נושא הבטיחות.
גם אם יעבור החוק והדיירים והוועד לא יוכלו להגיד לא על התקנת עמדה, זכותם המוחלטת להתנגד לזה אם יש משהו לא כשורה בהתקנה.
מה עושים עד שיעבור החוק? כדי למנוע תביעות וסכסוכים? ואיך בכל זאת מתקינים עמדת טעינה בבית משותף?
הכנו לכם מאמר מקיף שיעזור לכם בכל מה שקשור לעמדות בבתים משותפים.
עמדת טעינה בבית משותף - מה הנהלים?
במקרה של דירה בשכירות – על בעל הרכב להביא אישור מבעלי הדירה.
מה החובה של בעל הדירה? – התקנת עמדת טעינה חייבת להתבצע ע"י חשמלאי מוסמך. אם ההתקנה היא ללוח המונים אז גם בתיאום עם חברת החשמל.
יש לציין בטופס הבקשה לחברת החשמל שההתקנה מתבצעת באמצעות חשמלאי מוסמך, ושאתם מתחייבים להביא חשמלאי בודק לאחר התקנה.
עוד דברים שיש לציין מול ועד הבית הם:
אחריות על כל פגיעה בתשתיות הקיימות של הבניין.
התחייבות שעלויות ההתקנה ותשלום החשמל יהיו של בעל הדירה.
להתחייב שמיקום העמדה לא מפריע לפעילות השוטפת בחניון.
במקרים בהם הזנת עמדת הטעינה היא דרך הלוח הציבורי של הבניין. יש צורך באישור ועד הבית או חברת הניהול של הבניין. בגלל שלוח החשמל הוא משותף, זאת אומרת שהוא בבעלות כל הדיירים. לכן צריך אישור של רוב הדיירים לבצע זאת. ועד הבית הוא הנציג של הדיירים ולכן אישור שלו מספיקה.
ועד הבית אמור לעדכן את החברה המבטחת את הבניין שמבוצעת התקנת עמדת טעינה בבניין. אם וועד הבית לא עדכן את החברה שמבטחת את רכוש הבניין המשותף על ההתקנה. יכול להיות שהפוליסה תאבד את תוקפה.
לכן כדאי מאוד לבקש מוועד הבית לעדכן את הביטוח על כניסתו של רכב חשמלי לחניון ולוודא שאתם מוגנים מבחינה ביטוחית.
אפשרויות החיבור של עמדה לרכב חשמלי בבתים משותפים
קיימות מספר דרכים לחיבור עמדות טעינה בבתים משותפים.
חיבור ללוח ציבורי – בחיבור ללוח חשמל ציבורי, התשתית תתחבר ללוח החשמל המשותף. התקנה זו מותנית בהתקנת מונה חשמל בארון החשמל המודד את צריכת העמדה ומאפשר התחשבנות מול ועד הבית.
חיבור למונה החשמל – בעת חיבור עמדת טעינה למונה חברת החשמל, נדרש פיצול מונה במונה הדירה והעברת הקו עד לעמדת הטעינה.
חיבור כולל ללא חברת ניהול – במקרה זה הועד והדיירים שיש להם עמדות טעינה כיום או בעתיד. יבצעו התקנה של ארון ייעודי בחניון לחיבור עמדות טעינה. לארון זה כל מי שחפץ להתחבר יכול להתחבר ללא חברת ניהול הגובה תשלום.
פתרון כולל לניהול הבניין – במקרה זה הבניין סוגר חוזה עם חברה לניהול עמדות טעינה. החברה מתקינה על חשבונה את התשתית ואת לוח החשמל הייעודי. במקרים אלו יהיה תשלום חודשי כלשהו ואפילו מחיר יקר יותר לקוט"ש.
אם אתם דיירים בבית משותף וועד הבית אינו מעוניין באיזה שהוא פתרון כולל. ובנוסף, לא מאשר חיבור לארון הציבורי. אין שום בעיה להתקין ללוח החשמל הפרטי או למונה החשמל בלוח המונים.
כמה תעלה התקנת עמדה בבית משותף?
מחיר התקנה לעמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף נקבע בהתאם לסוג החיבור: לוח ציבורי, לוח ביתי או מונה חשמל.
פריסת התשתית מחושבת לפי מחירון ההתקנה של החברה. התמחור מחושב עפ"י המרחק מלוח החשמל או המונה ועד למיקום עמדת הטעינה בפועל.
בדרך כלל טווח המחירים בהתקנות כאלו הם: 1,900 ש"ח עד 2,700 ש"ח להתקנות מלוח ציבורי ולהתקנות מחיבור העמדה ללוח הביתי בקומות נמוכות.
ואילו אם החיבור הוא ללוח חשמל פרטי בקומה גבוהה או חיבור למונה חשמל. הכולל עלויות נלוות לבודק ולחברת חשמל עצמה. המחירים ינועו בין 2,500 ל- 4,000 ש"ח.
כמובן שכל התקנה לגופה, ותלויה באורך התשתית הכוללת. אבל היא משתלמת במיוחד. מפני שעלות ההתקנה היא חד פעמית. לאחריה, יש לכם סוג של תחנת דלק פרטית בבית שלכם. שעלותה החודשים היא רק עלות החשמל שאתם צורכים.
התקנת תשתית טעינה כוללת לבתים משותפים
במקרה שהוועד של הבניין מחליט לחבר את מערכות הבניין לתוך תשתית מנוהלת וכללית לעמדות טעינה יש לבצע מספר משימות:
המשימה הראשונה
יש להזמין סקירה במתחם, במידה ובחרתם בנו בכדי לקבל הצעת מחיר עבור התקנה כוללת של ארון חשמל מרכזי או ניהול מלא של המערכת.
משימה שניה
יש לברר האם ניתן כלל לחבר למערכות הבניין עוד ארון חשמל נוסף שהוא יעניק מענה לכל הדיירים בעת ובעונה אחת. זאת בתנאי שאתם רוצים לעשות זאת ללא חברת ניהול.
משימה שלישית
להתקדם לחתימה על ההסכם מול החברה שתחייב אותם לעמוד בזמנים. ברגע שהדיירים רוכשים רכב חשמלי הם צריכים עמדת טענה כמה שיותר מהר. עיקוב של אספקה או זמן שירות, יכול לגרום לטעינה ציבורית ולא נוחה.
משימה רביעית
יש לעדכן את כל הדיירים בהחלטה שהתקבלה. אם ישנם הערות או התנגדויות במהלך זה כי אחרת אתם תהיו בבעיה מול כל חברה שמצפה ממכם לחבר ללא יוצא מן הכלל את כל הדיירים שלכם למערכת החשמל שלה. במקרים שאין הסכמה בין כלל הדיירים. ניתן ללכת לפתרון של חיבור עמדת הטעינה ללוח ייעודי שמי שיש לו רכב חשמלי משלם עליו. כל זאת ללא תשלום לחברת ניהול העמדות ותשלום חודשי.
הערות חשובות!
חיבור מערכת חשמל חדשה עולה סכומים ניכרים של אלפי ועשרות אלפי ש"ח לכן מהלך זה הוא מחייב מן המציאות אך גם יש לה אחריות רבה מצד הוועד של הבניין.
הרי אם אין כאלה חברות רוב העול הכספי יונח על הדיירים והוא סכום של מאות אלפי שקלים.
לכן הציוד שייך לחברה ולא לבניין כך שאם לא תעמדו בהסכם הם לא יתקינו את העמדה וישאירו את הבניין ערום.
גם ישנם אלו הם עניינים משפטיים כי החברה שהתקינה עבורכם את התוואי של החשמלי בתשתיות, שילמה עבור הבניין את עלות ההתקנה ומן הסתם תרצה להרוויח או לתת שירות של שנים רבות ואו עשרות שנים בכדי להצדיק את העלות.
מה עוד יש לדעת לפני התקנת עמדת טעינה לרכב בבית משותף?
העניין הוא יחסית חדש בארץ ואין מספיק מידע אך לחברות החדשות שלהם את הטכנולוגיה ישנם פתרונות לא רעים כלל והם לרוב עומדות בכל התקנים שמציבה חברת החשמל הרי זה עניין של בטיחות.
בנוסף המערכות הללו הם אינם פשוטות כלל והם נחשבות להי טק מדוע?
כי הם עמדות מנוהלות אלו לא עמדות פשוטות שמחברים מטען לרכב ואו לטלפון וזהו.
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף מצריך חברה המפעילה הרבה יכולות.
כמו חלוקת עומסים מדורגת ופונקציונאלית לפי כמות דרישה למה הכוונה?
אם כל הרכבים מחברים את הרכב שלהם בלילה וכולם מצפים שהרכב שלהם יהיה מלא למחר בבוקר אז צריך שעון ענק שאין אותו כלל לחברת חשמל.
לכן ישנה חלוקת עומסים המערכת קובעת כמה אמפר לתת לכל עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף וכך בעצם מונעת את נפילת המתח בארון החשמל המרכזי.
בנוסף במקום שכל דייר יצטרך לבצע התחשבנות בסוף חודש מול הוועד עבור תשלום על הטעינה שלו , המערכת עושה זאת עצמאים.
עניין זה הופך את טעינת רכב חשמלי בבית משותף לפשוט ממש כמו חברות הגז החשמל ועוד.
כל דייר עומד לבד מול אותה חברה אם הוא חייב כסף או מחליף בעלות וכו.
הכל דרך שירות לקוחות של אותה חברה שחתמתם אתה אנו מקווים שתבחרו בנו.
כי זה לא רק להתקין וזהו זה עניין של של שירות לקוחות שאלות ותשובות וזמינות של תיקון תקלות אם ישנם.
מה היתרון עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף?
היתרון בהתקנה של עמדת טעינה בבית משותף הוא הסדר מול הדיירים, כל בעיה כל עניין שלא מובן נעשה מול החברה ולא מול הוועד.
אין סיכון שהחשמל יקרוס בבניין ו/או יעמיד את המעליות בסיכון כי רכב אחד הפעיל עומס יתר כעל ארון החשמל הציבורי.
אנו נתקלים לא פעם בשיחות של דיירים שרוצים להתקין עמדת טעינה בבית משותף פרטית ולא לחכות לוועד אנו חושבים שזו לא הדרך וישנם פתרונות אחרים.
ישנם פתרונות אמצע למה הכוונה?
בגלל שהעניין עוד לא ממש התחיל ואלו רק ניצנים ניתן למצוא פתרונות בייניים.
אנו מצעים לבניין שעדיין לא נמלך בדעתו להתקין מערכות גדולות ו/או מפחד לקחת אחריות כספית שכזו על הבניין פתרון ביניים.
הפתרון הוא פשוט להתקין ארון טעינה חשמלי קטן המעניק מענה לכמות מוגבלת של טעינה של רכבים בבניין.
איך זה נעשה בפועל?
אנו שולחים לכם מהנדס חשמל על חשבוננו והוא בודק עם מכשירי עומס כמה חשמל פנוי ישנו בארון הציבורי ואחר כך מכינים ארון לפי הצריכה של הרכבים.
ארון זה הוא זול מאד ועולה כמה אלפי שקלים בודדים.
דיירים רבים אוהבים את הפתרון המוצע הנ"ל כי הוא גם יותר זול עבורם במקום להתחבר לבד מתוך הדירה מתחברים מהחניון וזה חוסך כסף בהתקנה ומקצר את הכבלים עוברם עד החניה של הרכב.
כאן הרווח הוא כפול מדוע?
כי ישנו מענה לצורך העכשווי של הדיירים ואין אתם מונעים מהם להטעין את הרכב בנוחות בחנייתם.
ואתם מתחילים לחבר את הבניין לתוך העידן החשמלי .
אותם דיירים שהתחברו ירכשו עמדה מנוהלת עתידית שהיא כרגע לא מופעלות אלא רק מטעינה את הרכב.
הוועד כל רבעון יצטרך לבצע התחשבנות עבור צריכת החשמל בפועל של מס דיירים אלה זו לא ממש בעיה.
תשתית מנוהלת מול תשתית פרטית
במידה והוועד של הבית המשותף לא פועל בהסדר עמדות מנוהלות. כל אחד מבעלי רכב חשמלי יתחבר לבד למערכת פרטית משלו הדבר הנ"ל משול לחיבור בלון גז כל אחד משלו.
הרי בבניין משותף מודרני אנו לא רוצים לראות בלונים של גז בחניה שהם בעצם מפגע סביבתי שלעצמו זה היה נכון פעם היום כהר נעלם מהעולם.
גם כאן הרי לא תרצו לראות התקנה בבית משותף עם כבלים שרצים לכל כיוון וכל חד מכער את הבניין כי הוא רוצה להתחבר לטעינה חשמלית בבית.
כמו של ניתן למנוע ממנו להתחבר לגז גם לא ניתן לו לא להתחבר למערכות חשמל ויש לא מעט חומר בעניין הזה.
אך ההיגיון מחייב את הדיירים לתת איזו סוג של סולידריות חברתית בבניין ולנסות בכל דרך להתחבר יחד אם זה למערכת אחת גדולה ואו לפחות כמו שאמרנו למערכת ביניים.
תחשבו שאם לא תעשו את זה יחד זה יהיה לא בטיחותי לבניין ויהיו סכנות חדשות שיחייבו את הבניין בעתיד לפרמיות גבוהות יותר בתשלומי פוליסות הביטוח.
אבל אין בזה פסול, אם הדיירים בוחרים טוב את מתקין העמדה. כך שההתקנות יהיו נקיות ומסודרות, אין שום בעיה לחבר כל אחד לתשתית החשמל שלו. אנו מכירים המון ועדי בתים שלא רוצים להתעסק עם חברות ניהול או להתחשבן מול הדיירים על עלויות הטעינה. ולכן מגיעים למסקנה שכל דייר יתקין עמדת טעינה ישירות ללוח שלו.
כדאי לדייר להתקין עמדת טעינה לרכב בבית משותף לבדו?
אנו חושבים שניתן להתקין טעינת רכב חשמלי בבית משותף לבד וללא השתתפות הוועד אך יש קודם למצות את כל העניין עמו לפני.
במידה ולא לא נורא ניתן לחבר עמדה אחת שתשרת את הדייר שרוצה ויש לו רכב חשמלי לטעינה ביתית בחניה שלו אנו ממליצים לוועד לא להתחיל להתווכח עם דיירים אלא למצוא פתרונות עתידים כפי שכבר הצענו לעיל.
אך האם שווה לבצע התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף לבד?
אנו חושבים שכן רק אם אין בריה אחרת עבור הדייר זו חיסכון אדיר בכסף כי אין הוא צריך לשלם דמי מנוי לוועד והוא נהנה מהיום הראשון בעמדת טעינה זולה ונוחה.
אך יש לשים לב כמה רכבים כבר ישנם שמחוברים כך וכמה עוד הולכים להתחבר למה הכוונה?
אם הדייר התחבר לעוד 5 או 7 רכבים שכבר מחוברים לארון ל הוועד ואין בעצם פיקוח על העומס או חשבון שערך מהנדס חשמל.
או כל הוראת חיבור כזו או אחרת החשמל בבניין יקפוץ ואנשים יכולים להיתקע במעליות או בחדר מדרגות ללא אור.
אנו מכירים זאת כי כל אחד חושב איך להטעין עבורו ומה שיהיה א באחריותו.
אך עם נפל בקר של מעלית כי התקלקל עקב נפילת מתח כל הדיירים יצטרכו לשלם עשרות אלפי של שקלים תיקון גם עם ישנו ביטוח.
האם כדאי להמליץ לחבר את עמדת הטעינה הביתית לשעון חשמל הדירתי?
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף מתוך השעון חשמל של הלקוח בדירתו זה כבר עניין אחר.
ניתן לחבר את השעון חשמל הדירתי עניין זה טומן בחובו עוד יתרונות וחסרונות.
התקנת עמדת טעינה בבית משותף דרך המונה הפרטי
אם אתם גרים בקומה גבוהה ואתם לא רוצים לשלם על כל פריסת התשתית. או לחלופין ועד הבית לא מסכים לפרוס כבלים לאורך כל הקומות. הפתרון הוא חיבור העמדה למונה החשמל הפרטי שלכם.
איך זה מתבצע? קודם כל אתם צריכים לדבר עם חברת החשמל ולבקש ניתוק וחיבור במונה (עלות של בערך 600 ש"ח). בשיחה זו נציג חברת החשמל מבקש את מספר הרישיון ואת פרטי החשמלאי שהולך להתקין את העמדה.
בשלב ההתקנה מתקינים לוח חלוקה המוזן דרך המונה שלכם. אליו מחברים את המפסקים הדרושים לעמדת הטעינה. ומשם פורסים תשתית עד עמדת הטעינה.
בסופו של התהליך עמדת הטעינה תהיה מחוברת למונה. כך שעלויות החשמל נכנסות לכם בחשבון החשמל החודשי. כך אתם בעצם מתחברים ללוח שלכם ללא פריסת כבל עד הלוח החשמל הביתית.
מה היתרון בהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף בשעון דירתי?
היתרונות במהלך של התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף דרך השעון חשמל של הדירה ואו שאתם בעצם לא מתחשבנים עם אף אחד אלא רק מול חברת חשמל, שזה כבר בילט אין בחיים שלכם כלומר אין כל שינוי כלל.
חיבור עמדת טעינה לרכב חשמלי באופן הזה שקול לחיבור צרכן חשמן נוסף בבית, כמו מזגן או אינדוקציה.
מה החסרונות?
החשמל בביתכם הוא מוגבל ולא תמיד עומד בעומסים המתבקשים כי מפעילים עוד מכשירים ועוד מוצרי חשמל שזוללים לא מעט צרכיה בוז זמנית.
אם אתם טכנולוגיים ומשתמשים באפליקציה תוכלו לחבר את הרכב ב 8 בערב ולומר לעמדת הטעינה לרכב חשמלי להתחיל להטעין ב 12 בלילה שבו בצריכת החשמל שלכם נמוכה. כך תיהנו משני העולמות יחד גם טעינה וגם חשבון חשמל אחד.
אבל במידה ולא, הלוח שלכם יקפוץ לפעמים עקב עומס וייתכן שיהיה נזק לאחד מוצרי החשמל שפעלו במקביל. כמובן שאנו מבצעים בדיקות ללוח החשמל שלכם. כך נוכל להגיד לכם בדיוק כמה ואיך לחבר כדי למנוע עומס יתר על תשתית החשמל.
בנוסף, עניין זה נכון רק לרכבי החשמל המלאים ולא לרכבי הפלג אין שאינם זוללים חשמל. רכבים אלו נטענים בדרך כלל בחד פאזי ובמתח נמוך.
אך אם אתם גרים בקומה גבוהה אז החשמלאי של החברה שאתה בחרתם לבצע את התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף יחייב אתכם בסכום לא קטן עבור אורך הכבל שזהו חיסרון.
כך שאם תתחברו דרך הבניין אז הארון חשמל נמצא בחניון והוא כמה עשרות של מטרים ולא 80 מטר או יותר.
קחו בחשבון שהרכבים משתפרים והסוללות גדלות ולכן בעתיד הלא ממש רחוק תצטרכו עוצמת אמפרים גדולה יותר ולא כמה אמפרים בודדים.
בשיטה זו אתם גם חוסכים את העלות של פריסת הכבל וגם נהנים מחיבור פרטי של עמדת הטעינה. בנוסף, אין לכם ויכוחי תשלום עם ועד הבית שלכם על הטעינה. מה שמקשה לפעמים על בעלי רכב חשמלי המחוברים עם התשתית ללוח המשותף.
החלטתם להתקין עמדת טעינה בבית משותף מה יש לדעת?
במידה וקיבלתם החלטה לבצע התקנת עמדת טעינה בבית פרטי או משותף יש לקחת בחשבון את הדברים הבאים:
צריך להתכונן כבר לעתיד לבוא, מה הכוונה? כאן אנו מתכונים שאם כבר מתקינים עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף אז כדאי שהתשתית והעמדה יהיו מוכנות גם לרכבי העתיד.
כדי שלא תצטרכו לחזור על ההתקנה בעוד מספר שנים ולשלם שוב למתקין או חשמלאי יש לקחת בחשבון את הדברים הבאים.
1. הגדלת חיבור – שימו לב, במידה והלוח שלכם הוא חד פאזי קחו בחשבון שיכול להיות שתרצו להגדיל את החיבור בעתיד. לכן כדאי להתקין את העמדה עם כבל תלת פאזי ולחבר רק פאזה אחת. כתוצאה מכך, ברגע שתבצעו הגדלה אין צורך להחליף את כל התשתית, רק את המא"ז ואת הפחת.
2. בחירת עובי הכבל – במידה ואתם מחברים עמדה בתלת פאזי, שאלו את המתקין כמה אמפר תוכלו לחבר ללוח במקסימום. במידה ותוכלו לחבר 32 אמפר, בצעו את ההתקנה עם כבל 5X6. בהמשך לסעיף הקודם, במידה ואתם יכולים להתקין 16 אמפר, לעיתים כדאי לשקול לחבר עדיין כבל של 5X6 למקרה ותרצו להגדיל את החיבור בעתיד.
3. בחירת הספק העמדה – כדאי תמיד לרכוש עמדות טעינה של 22KW גם אם הרכב שלכם מושך 11KW כרגע. במקרה ותרצו לבצע הגדלה כדאי שהעמדה שברשותכם תוכל לספק 22KW, מהלך זה יכול לחסוך מכם לרכוש עמדה חדשה לאחר תקופה מסוימת.
אנו ממליצים תמיד להתקין תלת פאזי העת בחירת מטען לרכב חשמלי אפילו שאין לכם כרגע תלת פאזי.
כלומר הכבל שעובר לכם בדירה או ברכוש המשותף חייב להיות תומך בתלת פאזי ואם ניתן להכניס כבר 5 גידים של כבל אחרת תצטרכו הארכה ו/או להחליף בעתיד את תוואי הכבל.
אנו ממש מצרים על כך לא להתקין כבר כבל עבה עם 5 גידים כבר על הפעם הראשונה הרי זה אולי עולה עוד כמה מאות של ש"ח אך נותן שקט יחסית עבור הרכבים העתידיים שיגיעו בהמשך.
ניתן היום לרכוש אין ספור של עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית משותף או פרטי אך שימו לב שאתם קונים את העמדה בכירה ולא את העמדה הפשוטה.
קחו בחשבון שככל שאורך הכבל עולה ישנה הפחתה בכוח הכבל כלומר צריך כבל עבה יותר אחרת הכבל יכול להתחמם יתר על המידה ו/או לא להטעין את הרכב לפי מקסימום הטעינה האפשרית .
החשבון הוא לפי 80 מטר ומעלה צריך להחליף לכבל של 5X6 כלומר חמשה גידים על 6 עובי.
איזה עמדת טעינה ביתית כדאי להתקין?
אנו ממליצים לכם לא להתקין עמדת טעינה ביתי זולה כזו שמתאימה רק לרכב הנוכחי שלכם מדוע? אין לדעת כמה זמן תישארו עם הרכב הנוכחי שלכם. לכן, כדאי לרכוש מהתחלה עמדת טעינה אוניברסלית המתאימה לכל סוגי הרכבים.
הבחירה בין עמדות טעינה 11KW ל-22KW לא כזאת מסובכת, תוכלו להתאים את העמדה בהתאם לחיבור החשמל המקסימאלי בלוח שלכם ובהתאם לסוג הרכב שלכם.
אנו חושבים שלא משנה מה, תמיד כדאי שיהיה עמדה של 22KW כי אין לדעת למה תוכל לשמש אתכם בהמשך הדרך. במיוחד שההבדל בניהם הוא בין 100 ש"ח ל- 300 ש"ח. הפער אינו משמעותי, בהשוואה לחיסכון שעמדת הטעינה חוסכת בעלויות הטעינה.
האם כדאי כלל להתקין עמדת טעינה בבניין משותף?
לא מעט לקוחות שואלים אותנו את השאלה הזו הרי ישנם עמדות טעינה לרכב חשמלי פזורות בכל רחבי בעיר אז מדוע לבצע התקנה אישית של מטען כזה.
אנחנו עונים תמיד שזה קודם כל ובראש ובראשונה חיסכון של זמן וכסף מגדוע?
כי עמדה חיצונית מוכרת לכם את הקילו וואט במחיר יותר יקר מאשר אתם תשלמו על כך אם תהיה לכם עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי בבית שלכם.
בנוסף יש גם את עניין הנוחות כי לא תמיד עמדת הטעינה היאק ממש קרובה אלאל מרוחות וזה יוצר לא מעט עניינים סיבי טענה כזו.
אם הרכב אמור להחנות בחוץ ברחוב בשביל להטעין אותו כל הלילה זה אומר שהוא כבר לא בחניה שלכם יש פה עניין של אולי יפרצו או יגנבו חלקים ממנו או שמא ייפגע.
שהרכבים הפופלאריים יהיו ברכבים החשמליים גם לא יהיה מספיק מקום לטעון גם אם תרצו כך שיכול להיות מצב שתתקעו.
חוץ מזה עקב מחסור בחניות לרכבים מי אמר שעמדת הטעינה לרכב חשמלי בקניות תהיה פנויה אולי מישהו חנה סתם כי לא מצא חניה.
זהו עניין מעצבן ביותר כי הוא חוסם את הגישה לרכב אחר שרוצה להחנות ולהטעין, החוק עדיין לא מוסדר כמו חניית נכים שלא ניתן לחנות בה אלא אם כן יש תעודת נכה שמתירה את העניין.
ככה שבאמת אין לנו שום המלצה מפאת התקנת עמדת טעינה בבית משותף ואו פרטי כי אחרת הפתרונות האחרים הם זמינים בלבד ונקודתיים.
איזה ביטוחים בעל מטען לרכב חשמלי בבית צריך להציג?
ביטוח צד ג' – על הדייר שרוצה להתקין מטען לרכב חשמלי ו/או עמדה מומלץ להציג לוועד הבית פוליסה על סך 3 מיליון שקלים בערך שתוכל לבטח את הרכבים שבחניון במקרה של תקלה. על מנת שהביטוח יאושר, יש להזמין חשמלאי בודק לביצוע אישור העבודה.
אישור ביטוח למתקן – כשרות המתקן מצריכה חידוש שנתי של הביטוחים, חשוב לשים לב ולחדש את הביטוח כל שנה.
אישור לניתוק המתקן ע"י הוועד – אפשר להכניס סעיף המאפשר לנציגות הבית לנתק את עמדת הטעינה כאשר יש מפגע סביבתי שמפריע, מה שיכול לחסוך מחלוקות בעתיד.
כמה רכבים אפשר להטעין בו זמנית בבניין משותף?
בכל בניין מגורים ישנו לוח חשמלי מרכזי בעל קיבולת מקסימאלית.
כל לוח יכול להטעין מספר שונה של רכבים בו זמנית, מה שאומר
שאם לכולם יהיה רכב חשמלי רוב הסיכויים שלא יוכלו להטעין ביחד במשך הלילה.
מומלץ לבדוק עם ועד הבית איך הדברים נעשים על מנת להגן על רכושכם בעתיד.
מי רשאי לבצע התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית משותף?
עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית משותף ובכלל, רשאי להתקין רק חשמלאי מוסמך בעל תעודה. לפי החוק אף אדם אחר גם לא חשמלאי בודק אינו יכול להתקין עמדות טעינה לרכב חשמלי.
לכן חשוב מאוד לבדוק האם למתקין יש תעודה והאם היא בתוקף, כמובן שאצלנו כל צוות המתקינים בעלי תעודת חשמלאי מוסמך.
למתקינים שלנו ניסיון רב בהתקנת עמדות לטעינת רכבים, זה מה שנותן להם יתרון ביחס לשאר המתקינים.
מתקינים שעברו המון התקנות יכולים להתמודד עם כל בעיה ובכל תנאי שטח.
כמה עולה התקנת עמדה לרכב חשמלי בבית משותף?
המחיר אינו קבוע, ויכול להשתנות בהתאם לאופי ההתקנה. המחיר להתקנת עמדת טעינה בבית משותף, מושפע ממרחק רב בין עמדת הטעינה ללוח החשמל. במקרה כזה אורך התשתית תהיה ארוכה יותר, ולכן המחיר יעלה בהתאם לאורך.
העלות הממוצעת של התקנת עמדת טעינה בבית משותף היא בין 1,900 ש"ח ל-3,000 ש"ח.
* ברוב ההתקנות אין מקרים של מחיר נוסף .
רשימת סיכום ההמלצות על עמדת טעינה לרכב?
להלן הסיכום של ההמלצות שיעזרו לכם לבחור את עמדת הטעינה האולטימטיבית:
- קודם בררו האם העמדת טעינה היא הכי חזקה/ גדולה ובעלת חיבור תלת פאזי עתידי.
- בררו האם התשתית שהתקנתם היא תתמוך גם ברכבים גדולים ובמטען תת פאזי.
- בררו האם העמדה היא נגד מים והאם ניתן להעמיד אותה בשמש.
- כמה שנים אחריות יש על ההתקנה ועל העמדת טעינה לרכב.
- האם המתקין הוא חשמלאי מוסמך או חשמלאי בודק חובה עליכם.
מה חשוב לבדוק לפני בחירת מתקין עמדת טעינה לרכב בבית משותף?
- לפני שאתם בוחרים חברה להתקנת עמדת הטעינה, חשוב לבדוק מספר נקודות חשובות.
- סוג העמדה – חשוב לבדוק לפני ההתקנה את סוג העמדה שאתם תקבלו, מומלץ לוודא שהעמדה אכן מתאימה לסוג הרכב שלכם.
- מי המתקין ? – חשוב לוודא שלמתקין יהיה תעודת חשמלאי מוסמך וניסיון בביצוע התקנות בבתים משותפים.
- אחריות – בדקו האם העמדה וההתקנה מגיעות עם אחריות מטעם החברה ולכמה זמן.
- מחיר – כדאי לכם להשוות מחירים ולבדוק איפה התמורה הכי טובה למחיר.
חייגו עכשיו או השאירו פרטים לקבלת הצעת מחיר מותאמת אישית ובמחיר שווה לכל כיס!!
האם כל אחד יכול להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף?
כמעט כל אחד יכול להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף. כמובן שעמדת הטעינה תהיה מחוברת ללוח החשמל הפרטי של הלקוח, כך שכל חיובי החשמל על הלקוח בלבד!
מי רשאי להתקין עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית?
רק חשמלאי מוסמך בעל תעודה יכול להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף ובכלל. כל המתקינים שלנו הינם חשמלאים מוסמכים עם ניסיון רב בהתקנת עמדות טעינה כך שאין מה לדאוג אתם בידיים בטוחות!!
מהי תשתית מנוהלת בבית משותף?
כשמדובר על בתים משותפים, לוח החשמל הציבורי אינו יכול להכיל מספר רב של עמדות טעינה. במקרים בהם יותר מ5-7 דיירים צריכים להתחבר לעמדת טעינה בלוח ציבורי זה בלתי אפשרי. במקרים כאלו נדרש להתקין לוח חשמל ייעודי לעמדות הטעינה הכולל ניהול עומסים דינאמי. ובכך למנוע עומס על הלוח בזכות העמדות שמתקשרות אחת עם השניה.