אחרי תקופה שהרכב החשמלי בשוק הישראלי – האם הוא עדיין יותר אטרקטיבי מרכבי בנזין?
רכבים המונעים ע"י חשמל נכנסו לשוק הישראלי לפני שנים אחדות.
כניסתם הייתה מלווה בחששות רבים מצד הלקוחות הישראלים.
החששות הגדולים היו טווח הנסיעה, טעינת הרכב במקומות ציבוריים או בבית וכמובן עמידות הרכבים (במיוחד הסינים).
והיום, אחרי שנים בודדות שבהם הרכב החשמלי נכנס חזק מאוד לשוק הישראלי.
האם ניתן לומר שהרכבים החשמליים יותר טובים מרכיבי הבעירה הפנימית?
על מנת להבין באמת האם הרכב החשמלי אמין וטוב יותר מרכבי הבעירה, צריך להסתכל קודם כל על היתרונות של הרכב החשמלי על פני רכבי בעירה.
אז מה היתרונות והאם הרכב החשמלי אטרקטיבי יותר?
יש מספר יתרונות בולטים באחזקת הרכב החשמלי, למשל:
חיסכון בעלויות תחזוקה ונסיעה – בעוד שנסיעה ברכבי בעירה פנימית תלויים במחיר הדלק הגבוה של ישראל, הרכבים החשמליים מונעים ע"י חשמל.
ההבדל בין המחירים הוא לא יאמן, טעינת 400 קילומטר נסיעה תעלה בין 25 ל-35 ש"ח. ברכב בנזין 400 קילומטרים של נסיעה יעלו 300-500 ש"ח.
עמדה ביתית – עמדת טעינה ביתית היא יתרון משמעותי שיש לבעלי רכבים חשמליים. הטעינה הביתית חוסכת זמן מיותר המבוזבז בבילוי בתחנות הדלק.
כיף נורא לקום בבוקר עם סוללה מלאה מבלי עצירות מיותרות.
איכות הסביבה – על נושא איכות הסביבה יש חילוקי דעות רבים.
הרי הרכב החשמלי אינו פולט גזים מזהמים במרחב הציבורי.
אבל הייצור של הסוללות גורם לזיהום סביבתי לא קטן.
אך עדיין, נסיעה ברכב חשמלי מצמצמת בהרבה את הזיהום בתוך הערים (במיוחד הצפופות).
למרות כל היתרונות של הרכבים החשמליים הם לא מתאימים לכל אחד, יש להם חסרונות רבים שמונעות מכלל הישראלים לעבור לנסיעה חשמלית.
החיסרון הבולט הוא מחיר הרכבים, המחיר של רכב חשמלי הוא יקר יחסית.
אבל אם מחשבים את החיסכון בעלויות הנסיעה. העלות יכולה להיות הגיונית.
לעומת זאת, הצורך בעמדות טעינה ביתיות הוא משמעותי.
קשה מאוד לטעון את הרכב בעמדות ציבוריות.
העמדות הציבוריות לא פרוסות מספיק ברחבי הארץ וברוב הפעמים תפוסות.
טעינה ביתית ראויה תלויה בהמון פרמטרים, למשל:
תשתית חשמל מספקת וחניה פרטית בטאבו. ללא חניה פרטית וכמובן ללא ארון חשמל עם מספיק מקום, כמעט בלתי אפשרי למקם עמדת טעינה בבית.
בנוסף, בעלי רכבים הנוסעים מספר רב של קילומטרים יכולים לחוות קושי במעבר לרכב חשמלי.
רכב חשמל עם סוללה מלאה יכול לתת טווח מסוים של קילומטרים, בנסיעות ארוכות יהיה צורך לעצור בעמדות ציבוריות.
קושי נוסף הוא היכולת לבצע התקנה בבתים משותפים.
ישנם ועדי בתים שרואים התקנת עמדת טעינה של דייר כנטל.
לכן הם מקשים ואף מסרבים להתקנת העמדה במרחב הציבורי.
למרות זאת יש המון דברים מעוגנים בחוק שיכולים כן לאפשר לדייר להתקין עמדת טעינה אפילו אם יש התנגדות מצד הועד.
האם הרכבים החשמליים הם אמינים?
קשה מאוד לענות על השאלה האם רכב חשמלי הוא אמין, מכיוון שהרכבים החשמליים לא נמצאים בשוק הישראלי יותר מדי זמן כדי לבדוק עמידות לאורך זמן.
נקודה שיכולה לתת השקפה נרחבת יותר היא השוק הבינלאומי, בו הרכבים החשמליים קיימים מספר שנים.
ניתן לראות רכבי טסלה עם 400 או 500 אלף קילומטר (עובדה מעודדת מאוד).
בנוסף, רכבים חדשים מגיעים עם אחריות על הסוללה של 8 שנים בדרך כלל, מה שמקל על חרדת הסוללה.
תשובה חד משמעית לשאלה זו יהיה אפשר לתת בעוד מספר שנים כאשר הרכבים החשמליים ימכרו בשוק היד השנייה במשך כמה שנים.
לסיכום, הרכב החשמלי הוא דרך מעולה לחסוך בעלויות הנסיעה.
במיוחד בתקופות בהם מחירי הדלק בשמיים.
כדאי מאוד לבדוק אם תשתית החשמל בביתכם מספיקה כדי להתקין עמדת טעינה ביתית.
חשבו את מרחקי הנסיעות שלכם, בדקו בכל כמה זמן תדרשו לטעון את הרכב.
אם זה פעם ביום זה בסדר גמור, תוכלו לטעון את הרכב במהלך הלילה בלי שום בעיה.