בשלושת השנים האחרונות אנו עדים למהפכה חשמלית בישראל ובעולם. עוד ועוד בעלי רכבי בנזין או סולר מבינים שזה הזמן להחליף את הרכב הישן ברכב חשמלי. הרכבים החשמליים הם שקטים, חסכוניים, אמינים וגם בעלי תחזוקה נמוכה, מה שהופך אותם לאלטרנטיבה של ממש.
יחד עם העלייה בביקוש העמדות, עולה גם הצורך בעמדות טעינה ובתשתיות לעמדות טעינה. הביקוש העולה מביא עוד ועוד יבואנים וחברות למכירת עמדות טעינה, האם זה בהכרך טוב? מה יקרה ביום שבו שוק הטעינה יהיה רווי בעמדות ובחברות.
במאמר הזה ננסה לבחון ולחזות מה המשמעויות של שוק טעינה רווי, ומהם האתגרים שלכם בתור לקוח פוטנציאלי.
מה זה אומר שוק רווי בעמדות טעינה?
שוק רווי מתאר מצב בו מרבית הלקוחות הפוטנציאלים כבר רכשו או התקינו את המוצר. בדוגמא שלנו, עמדות טעינה, אשר כבר רוב הלקוחות שיכולים להתקין עמדות בבית כבר עשו זאת ואולי נשארו עוד כמה מאות בודדים של לקוחות שצריכים להתקין. הרי עמדות טעינה אפשר להתקין רק אם יש חניה פרטית וכמובן רכב חשמלי, מה שלא לכולם יש.
המשמעות לכך היא תחרות חזקה, בה מספר המכירות וההתקנות יורד מה שמצריך את החברות להמציא עצמן מחדש.
מצב בו השוק רווי קורה בהמון תחומים כמו אינטרנט סיבים בהם כבר כמעט לכל אחד יש אינטרנט סיבים בבית. מה שמשאיר לחברות רק להמציא עצמן מחדש עם גימיקים כמו אבטחת האינטרנט או המצאת נתב חדש ומתוחכם.

מה צפוי לקרות - ואיך להתכונן לכך בתור צרכן?
כניסה לשוק רווי בעמדות טעינה יכולה לייצר כמה תרחישים מרכזיים, כמו למשל:
ירידת מחירים – שאנו מדברים על ירידת מחירים בשוק רווי היא לא תמיד לטובה. המחירים נוטים לרדת בגלל התחרות, אך ירידת המחיר יכולה לבוא על חשבון דברים אחרים. למשל, התקנות לא תקניות, אחריות ללא מענה, שימוש בציוד זול ולא בטיחותי ומכירת עמדות זולות ללא תקנים. בנוסף, ירידת מחיר יכולה לגרום לשחקנים חובבניים להיכנס לשוק וזה מה שיכול לגרום לכאוס ולאי שקיפות מול הלקוח.
מפרט עשיר – בעולם בו לכל בעל רכב חשמלי כמעט יש עמדת טעינה, התכונות של העמדות יהיו משנות משחק. אם היום ניתן לראות עמדות טעינה ללא אפליקציה או ללא שליטה מרחוק. הרי שבעתיד שליטה קולית, אפליקציה לשליטה מרחוק, תמיכה טכנית ואנושית יהיו מה שיגרום ללקוחות לרכוש דווקא את העמדה הזו. הרי גם ככה המחירים לא גבוהים, כך שמה שיקבע הוא המפרט הטכני העשיר יותר.
שוק יד שניה – כמו כל שוק שמגיע לבשלות מסוימת, מתחילה היצא וביקוש לעמדות טעינה ביד שנייה. את העמדות ימכרו מי שרוצים לשדרג את העמדה הקיימת, מעבר דירה או מעבר לרכב בנזין. והקונים יהיו מי שמחפש פתרון טעינה זול וזמין או מי שמחפש פתרון טעינה לרכב השני בבית.
כיצד המצב ישפיע על העתיד של תחום הטעינה?
המצב יכול להשפיע במספר דרכים, אנו יכולים להגיד שכחברה ותיקה בתחום, אנו משקיעים בהתמקצעות שלנו ובשירות שלנו. הרי שהתקנה בטוחה ותקנית יחד עם מוצר איכותי ולא יקר זה השילוב המנצח לזמן ארוך. אנו משפרים את מערך שירות הלקוחות שלנו בצורה מתמדת, משפרים את התוכנה בעמדות טעינה ומספקים שקיפות ללקוח בהתקנה. עם הזמן החובבנים ומי שלא מספק מוצר איכותי יעלם מהשוק.
בנוסף, המדינה תהיה חייבת ליצור רגולציה מסוימת ולהגדיר תקנים. הרי כמו שאמרנו מעלה, ברגע שהמחירים יורדים חברות מנסות להוריד את המחיר על חשבון איכות המוצרים והתקנים שלהם. מצופה מצד המדינה להגדיר תקנים ולאכוף בטיחות באתרי ההתקנות ע"י ביקור במתקנים.
איך המצב משפיע על הלקוח הפרטי?
בתור הלקוח הפרטי מה שכדאי לעשות הוא, קודם כל להשקיע בעמדה איכותית במפרט, זולה במחיר ומחברה ותיקה וגדולה. בחירה בחברה הקיימת שנה או שנתיים לא יכולה להעיד על יציבות לאורך זמן ומתן אחריות לתקופה קדימה. בחרו עמדות עם שליטה מרחוק, אפליקציה, מסך תצוגה מובנה ואחריות של יותר משנה.
הורדת מחיר לא רק בגלל התנהגות השוק, המדינה קידמה את הפחתת המיסים על עמדות טעינה. מה שייצור ירידת מחירים בכל אופן בלי קשר למצב השוק. שוק רווי יכול לעודד הפחתה נוספת במחירי העמדות לצרכן.
בבחירת המתקין, כדאי לבחור מתקין מקצועי עם אחריות וידע בתחום. אנו יודעים שכל חשמלאי רשאי עפ"י חוק לבצע התקנה כזו. אך תמיד כדאי לבחור במתקין שעושה רק התקנה של עמדות טעינה, כך שידע להתמודד עם כל תנאי השטח.
לסיכום, שוק רווי הוא לא רק סכנה אלא גם הזדמנות, תלוי איך מסתכלים על זה. בדומה לזה ששוק הטלפונים הניידים לא נעלם מהעולם כאשר לכל אחד יש אחד. גם עולם עמדות הטעינה לא יעלם, להיפך, זה יכול להיות גם לטובה. הפתרונות יהיו מתקדמים יותר, השירות יהיה טוב יותר, איכות העמדות תהיה טובה יותר. וכמובן שיהיו גם מי שהמחיר יפגע בכל הפרמטרים שצוינו קודם, אך אחריותכם כלקוח לבצע סקר שוק ולבחור בחברה המקצועית ביותר.