תפריט

למה מדינת ישראל לא מקדמת מעבר לרכב חשמלי למרות האינטרסים הרבים?

במעבר של אזרחי ישראל לרכב חשמלי של אינטרס סביבתי מובהק, אבל מהצד השני מדינת ישראל מקשה ולא מורידה את העלויות. ההפך, ניתן לראות העלאה של אגרות הרישוי, עלייה במחירי החשמל לצרכן, עליית מיסים והכנסת מס נסועה. כל המרכיבים הללו עלולים להפוך את המעבר לרכב חשמלי ליקר יותר עבור הצרכן הישראלי. האם זה יכול להשתפר? ומה מצפה לישראלי ששוקל לעבור לרכב חשמלי? כל זאת במאמר זה.

בשנים האחרונות המעבר לרכב חשמלי בישראל עולה מדרגה, הישראלים גילו את החיסכון הטמון במעבר לחשמל והם מוכיחים זאת. בשנת 2023 כמות הרכבים החשמליים שנמכרו היוותה רק 18 אחוזים. לעומת זאת, במחצית שנת 2024 הנתון עומד על יותר מ-25% (רק בחצי השנה). 

בסופו של דבר המעבר לרכב חשמלי בא לטובת הנהגים וכמובן לטובת כלל אזרחי ישראל. הרכבים החשמליים מזהמים פחות וההשלכות שלהם על הבריאות שלנו טובות ביחס לרכבי בנזין או סולר. 

בגלל יתרונות אלו מדינת ישראל העניקה הטבות לבוחרים במעבר לרכב חשמלי, על מנת לעודד ישראלים נוספים לעבור לרכב המונע בחשמל. בתחילת הדרך של הרכבים החשמליים, פרסמנו שמדינת ישראל השקיע מיליוני שקלים בהקמת תשתיות ועמדות טעינה בכל רחבי הארץ. אבל בשנה זו ובשנה שקדמה לה, המדינה לא השקיעה דבר. עניין הקמת העמדות הציבוריות חשוב מאוד, לרוב מבעלי הרכבים בישראל אין חניה פרטית בטאבו. חניה פרטית היא חלק בלתי נפרד מהתקנה של עמדת טעינה לרכבים חשמליים. ולא די בכך, המדינה נוקטת בצעדים המגבירים את עלויות ההחזקה של רכב חשמלי במטרה להגדיל את הכנסות המדינה.

מס הקנייה עולה ועולה

בשנת 2022 מס הקנייה של רכב חשמלי עמד על עשרה אחוזים, זאת לעומת שלושים וחמישה אחוזים בחודש ינואר 2024. מס הקניה צפוי לעלות עוד בשנים הקרובות, מה שעלול להוביל לעליה דרמטית במחירי הרכבים החשמליים לצרכן הישראלי. התקווה היא שמישהו בממשלה יבין את האינטרסים שיש למדינת ישראל במעבר לרכבים חשמליים ויחליט לעשות מעשה. עד אז נשאר לנו להיות בציפייה שמשהו ישתנה.

מס נסועה לרכב חשמלי - על מה כל הדיבור?

אם תהיתם שעלית המס על רכב חשמלי הוא הפתרון של המדינה להכנסה מרכבים חשמליים, אתם טועים. התכנון שעומד על הפרק הוא לגבות מס על קילומטר שתיסעו ברכב שלכם. לפי תזכיר חוק מס הנסועה שאמור להיכנס בתחילת שנת 2026, בו בעלי רכב חשמלי ישלמו 15 אג' מס על כל קילומטר נסיעה. מה שאומר שרכב ממוצע הנוסע 20,000 ק"מ בשנה, ישלם מס של 3,000 ש"ח בשנה על הקילומטרים שנסע. על פי טענת המדינה, יש מיסוי על רכבי הבנזין והסולר בעקבות מס הבלו על הדלק. בעוד שעל רכבים חשמליים אין מיסוי מסודר, מה שאומר שהמדינה מפסידה כסף ממס שיכולה הייתה לקבל מהדלק. במידה ועלות הנסיעה ברכב חשמלי תעלה משמעותית, הרי שישראלים רבים יחששו מנטישת רכב הבנזין שלהם ומעבר לחשמלי.

אגרת הרישוי לרכבים חשמליים מתייקרת

העליה במחירי אגרת הרישוי אושרה בועדת הכספים של הכנסת. עד עכשיו בעלי רכב חשמלי נהנו מאגרת רישוי מופחתת של 500 ש"ח לערך. אגרה זו נועדה לעודד בעלי רכבים לעבור להנעה חשמלית. אך הטבה זו כבר אינה תקפה ובעלי הרכבים החשמליים כבר לא יהנו מאגרת רישוי מופחתת. האגרה תיהיה דומה לאגרת הרישוי של רכבי בנזין, ותעלה לבעל רכב חשמלי ממוצע בעוד 2,000 ש"ח בשנה.

עליית מחירי החשמל לצרכן הפרטי

אם כל העליות שהזכרנו למעלה אינן מספיקות, בואו נדבר על מה שמניע את הרכבים החשמליים, ניחשתם נכון, החשמל. כל עליה במחירי החשמל משפיעה ישירות על עלות הטעינה ברכב חשמלי, בדומה לעליית מחירי הדלק. 

בחודש פברואר האחרון מחיר החשמל עלה ב-2.6%, אז האם מעבר לרכב חשמלי הוא עדיין מהלך כלכלי? האמת שלמרות כל המיסים וההתייקרויות, ההחזקה של רכב חשמלי עדיין משתלמת בהשוואה לרכב בנזין או סולר. כמובן שמעבר לחיסכון יש גם יתרון סביבתי: נסיעה שקטה, זיהוי אוויר מופחת ותאוצה מהירה יותר.

לסיכום, התקווה היא שהמדינה תבין שכדי להגדיל את נפח המכירות של רכבים חשמליים כדאי להמשיך עם מס מופחת או אגרת רישוי מופחתת. אנו סבורים שבעלי רכבים רכבים לא יקפצו על המציאה המונעת בחשמל בעקבות מיסים והתייקרויות שעולים ועולים ואין לדעת איפה יעצרו. במצב הנוכחי, אחזקה של רכב חשמלי משתלמת יותר מרכבי בנזין או סולר. האם זה יהיה כך גם בעתיד? נחייה ונראה.

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!