תפריט

הגנבים חוגגים ומחירי הביטוח עולים – גניבות רכבים חשמליים.

הביקוש העולה לרכבים חשמליים בקרב נהגי ישראל יוצר דרישה רבה לחלפים בשוק השחור. מצב זה מוביל לעלייה בגניבות של רכבים חשמליים ברחבי ישראל הגוררת עליית מחירי ביטוח מצב חברות הביטוח. תגובת חברות הביטוח לא מאחרת לבוא והם כבר העלו את דרישות המיגון ברכב ואת מחירי הביטוח.

כשרוצים לגבש דעה לגבי גניבות של רכבים, חברות הליסינג יכולים להועיל בכך. בבעלות חברות הליסינג יותר מ- 200 אלף רכבים, רובם רכבים חדשים ובניהם גם לא מעט רכבים המונעים בחשמל. לכן ניתן לגבש סטטיסטיקה על מגמת גניבות הרכב לפי נתוני חברות הליסינג. מצדם יש דיווחים על עלייה במספר הניסיונות לגניבות רכבים, בניהם לא מעט רכבים חשמליים. למרות שמצד משטרת ישראל, וחברות האיתור (כמו איתורן למשל) המפרסמים על האחוזים של גניבות הרכבים באופן תקופתי. אין שינוי משמעותי.

עפ"י משטרת ישראל, בעקבות פעולות משטרתיות רבות, חלה ירידה של כ- 25% בהקיפם של גניבות הרכב בישראל מתחילת 2024.

הנתונים אכן לא תואמים, אבל המחשבה העתידית היא שהרכבים החשמליים יכולים להפוך בשנים הקרובות ליעד גניבה משמעותי של גנבי הרכב. למה? כי חברות הביטוח כבר עושות צעדים ראשונים ובאות בדרישות להתקין מערכות אבטחה ואפילו מערכות גיבוי. מה שהיה שמור עד עכשיו לרכבי יוקרה. בנוסף, אנו עדים לבעלי רכב חשמלי שתעריפי הביטוח שלהם קפצו. 

ניתן לראות גם עליות מחירים בביטוח עמדות הטעינה לרכבים, החשש הוא שעם הזמן הדרישה לעמדות טעינה בשוק תגדל. יחד עם זאת, הביקוש לעמדות טעינה בשוק השחור יגדל משמעותית.

גניבת רכב חשמלי - אטרקטיבית או לא?

מנקודת מבט ראשונית, גניבת רכב חשמלי פחות אטרקטיבית בהשוואה לרכבי סולר או בנזין. היעד של הרכבים הגנובים הוא שטחי הרשות הפלסטינית, שם אין תשתיות לטעינת רכבים. עמדות טעינה ביתיות לרכבי חשמל לא קיימות כיום כמעט בשטחי הרשות. ועל טעינה ציבורית אין על מה לדבר בכלל. מה שהופך רכב חשמלי לרכב שלא ניתן להשתמש בו באופן מידי. אז למה הגנבים אוהבים את הרכב החשמלי?

גניבת הרכבים החשמליים אינה לצורך נסיעה אלא לצורך פירוק. הכוונה היא לפרק את החלקים ברכב ולהביא למכירתם בשוק השחור. העלות של סוללת ליתיום מגיעה לעשרות אלפי שקלים, בנוסף לכך יכולה לספק חשמל שיכול להספיק למספר בתים לכמה ימים. 

בנוסף, המספר של כלי רכב חשמלי הצפויים לעלות לכבישי ישראל בעתיד הולך לעלות בכל שנה. ואיתם גם רכבים הנופלים קורבן לתאונות דרכים, מהן יש נזק כלשהו הדורך החלפה של הפח, הפנסים ועוד. ונכון, לרכבים חשמליים יש פחות טיפולים ותחזוקה שוטפת, אך רכיבים שונים ואלקטרונים כמו בקרי סוללה וחיישנים יכולים לעלות לא מעט כסף. ואם כמות רכבים רבה, הצורך לרכיבים אלו יזנק, ומי יוכלו לספק חלפים במחירים אטרקטיביים? ניחשתם נכון, השוק השחור של חלפי הרכב. 

אם לוקחים בחשבון את כל הפרמטרים הללו, הרי שרכבים חשמליים דווקא כן יכולים להיות יעד מועדף על גנבי הרכב בשנים הקרובות.

האם הרכב החשמלי גניב יותר מרכב רגיל?

הרכב החשמלי הוא כלי רכב משוכלל שרוב מערכותיו נגישות ע"י תקשורת אלחוטית או תקשורת פיזית. בשל התחכום והטכנולוגיה נתנה נוצרה אשליה לחברות הביטוח שהרכב החשמלי פחות גניב. פיצ'רים מתקדמים כמו מצלמות 360 המחוברות לאפליקציה בטלפון,יכולת הצפנת נתונים, מעקב אחרי מיקום הרכב ב-GPS וקודי אבטחה לפני הנעת הרכב נשמעים כמו המיגון האולטימטיבי. 

הרכבים המשוכללים, דרשו מהגנבים להיות מתוחכמים עוד יותר, והפכו אותם לסוג של האקרים. הגנבים עבדו על מציאת פתחים בתקשורת הנתונים של הרכב ולפריצתם. בדומה לפריצה למחשב, כל מה שצריך הוא ציוד נכון ואיתור נקודות תורפה בתוכנה ובתקשורת. הידע והציוד הדרוש גלוי למדי באפליקציות כמו טלגרם או יוטיוב, ומשרתים את הגנבים נאמנה.

מה הגורמים הנוספים לגניבה ואיך להימנע מהם?

כמובן שחניה של רכבים במקומות לא הומי אדם כבר מעמידה את הרכב בסכנה מפני גנבים שאינם רוצים להיראות לעיני כל. אך לא ניתן לצפות מנהגים להעמיד את רכבם רק במקומות הומי אדם. אחד היתרונות המרכזיים של רכבים חשמליים הוא היכולת של היצרן לעדכן גרסאת תוכנה מרחוק ולהוסיף פיצ'רים נוספים ללא צורך בכניסה למוסך. מיצרני הרכבים מצופה שלא יקלו ראש במכת הגניבות של רכביהם בישראל ובעולם, וכדי להם להתחיל לעבוד על מערכות הגנה שיעקבו את הגנבים או ימנעו מהם "לקטוף" את הרכב מהחנייה.

גורם נוסף שלא מיטיב עם גניבות הרכב הוא שיבושי ה-GPS ברחבי המדינה, כחלק מהמלחמה האלקטרונית של ישראל ביריבותיה. קשה לחברות האיתור לאתר כלי רכב שנגנבים בשל שיבוש ה-GPS המקשה על איתור המיקום המדויק של הרכב בזמן אמת.

איך אנחנו יכולים להימנע מגניבות? כיום אין יותר מדי מה לעשות חוץ מלקוות שהיצרנים יוציאו פתרונות יצירתיים. מה שניתן לעשות בכל זאת, הוא להשתמש במנגנוני ההגנה הישנים כמו מנעול להגה וכו'.

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!