תפריט

אישור חשמלאי בודק לעמדת טעינה – כל מה שצריך לדעת על בודק חשמל

בתקופה האחרונה כמות הרכבים החשמליים בכבישי ישראל עולה בקצב גבוה. העליה בביקוש יוצרת דרישה להתקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבתים פרטיים ובניינים משותפים. התקנה של עמדת טעינה בבית מתבצעת ע"י חשמלאי מוסמך ומעלה. אבל לא הרבה מודעים לחובה לבדיקת ההתקנה והתשתית ע"י חשמלאי בודק. 

ביצוע בדיקה של חשמלאי בודק לאחר התקנה של עמדת טעינה היא חוק, הזמנת החשמלאי הבודק מתבצעת ע"י החשמלאי המתקין או ע"י הדייר עצמו. זה כלל לא משנה העיקר שהבדיקה תתבצע. 

מתי צריך אישור חשמלאי בודק בעמדות טעינה?

נושא החשמלאי הבודק אינו נדרש רק בעמדות טעינה, אלא לאחר כל שינוי בלוח החשמל. למשל: אישור טופס 4, אישור חשמל בכיבוי אש, הגדלת חיבור חשמל ביתי, אישור בדיקה לחברת הביטוח וכמובן בחיבור עמדת טעינה לרכב חשמלי לתשתית החשמל הביתית או הציבורית. 

אם אתם מעוניינים לבצע חיבור עמדת טעינה למונה החשמל של חברת חשמל, לא תוכלו לבצע את התהליך כלל ללא אישור חשמלאי בודק שיועבר לחברת החשמל. ללא זה לא תוכלו לבצע חיבור וניתוק של מונה החשמל שלכם.

תפקיד החשמלאי הבודק הוא לבצע בדיקות במערכת החשמל עפ"י הנחיות משרד התעשייה. הבודק מבין את כל מה שקשור להגנה על מערכת החשמל וההארקה ונדרש לבצע את הבדיקה בעזרת מכשירים מתקדמים. 

ישנם כמה סוגי מכשירים לבדיקת בודק חשמל, למשל: מכשיר לבדיקת הארקה, התנגדות מסת אדמה, מולטי מטר ועוד. כל בדיקה לוקחת פרק זמן שונה, לכם מומלץ להתייעץ עם הבודק לגבי הזמן הדרוש לביצוע הבדיקה שלכם.

דרגות חשמלאי בודק

לבודק חשמל (חשמלאי בודק) יש שלושה סוגים הנקבעים עפ"י האמפרים אותם רשאי לבדוק:

חשמלאי בודק סוג 1 – בעל תעודת בודק חשמל סוג 1 רשאי לבצע בדיקות במתח של עד 3X80 אמפר. בדרך כלל בבתים ודירות מתח החשמל לא עולה על 80 אמפר. לכן זהו הסוג המומלץ ביותר לבדיקת עמדות טעינה מפני שהעלות תהיה זולה יותר. רוב הלוחות בדירות או בתים פרטיים הן או 3X25 או 3X40.

חשמלאי בודק סוג 2 – בעל תעודת בודק חשמל סוג 2 עובר הסמכה המאפשרת בדיקת מתקן במתח של עד 3X250 אמפר. בדרך כלל משמש לתעשייה, מפעלים וחנויות.

חשמלאי בודק סוג 3 – בעל תעודת בודק סוג 3 הוא בעצם הדרגה הגבוהה והבכירה יותר של בודקי החשמל. במסגרת כך, הוא רשאי לבצע בדיקת חשמל ללא הגבלה של מתח. 

תוכלו לבדוק את סוג הבודק והאם הוא רשאי לבדיקה באופן כללי באתר משרד התמ"ת. באתר קיימת רשימת בודקי חשמל מאומתים העומדים בקריטריונים. כדאי לא לוותר על השלב הזה כדי לבדוק שהבודק שברשותכם באמת מוסמך.

בודק חשמל בעמדות טעינה לרכב חשמלי

הדרישה לבדיקת חשמלאי בודק בעמדות טעינה מציינת שנדרש אישור בודק חשמל לפני הפעלה ראשונית של עמדת הטעינה. כלומר, לאחר ההתקנה של העמדת הטעינה ע"י המתקין אין אישור להפעיל את העמדה ללא אישור בודק חשמל מוסמך. לאחר הבדיקה בודק החשמל מנפיק אישור מסודר אותו מעביר ללקוח, אישור זה יכול לשמש גם לביטוח עמדה מול חברות הביטוח השונות. 

כמו כן, בעת ביצוע ניתוק וחיבור מחברת חשמל על מנת לחבר את העמדה למונה החשמל. יש לתאם עם בודק החשמל מראש, כי ללא אישור הבודק חברת החשמל לא תגיע לנתק את המונה ולא יינתן אישור סופי מחברת החשמל על המתקן ללא אישור הבודק.

כמה עולה חשמלאי בודק?

מחיר בודק חשמל נקבע לפי אורך התשתית אותה יש לבדוק ולפי מספר הפעמים שהבודק נדרש להגיע למקום. 

עלות חשמלאי בודק היא בין 800 ש"ח ל- 1,000 ש"ח. העלות כוללה הגעת הבודק פיזית למקום, ביצוע בדיקה מקיפה והנפקת אישור מסודר עם כל פרטי האישור.זמן הגעה של חשמלאי בודק משתנה מאדם לאדם, בדרך כלל זמן ההגעה הוא בין 2 ל-4 ימי עסקים.

רוצים שנחזור אליכם?

השאירו פרטים או חייגו וקבלו הצעת מחיר משתלמת ביותר!