איך חברות הליסינג משפיעות על שוק הרכב החשמלי בישראל?
עם מהפכת הרכבים החשמליים שמגיעה לישראל, המון בעלי חברות מעוניינים לעבור לרכב חשמלי.
אבל חברות הליסינג לא ממהרות, יבואניות הרכב מרעיפות לחצים אדירים על חברות הליסינג על מנת להכניס את הרכבים החשמליים לשוק הליסינג הישראלי.
בשנה האחרונה שוק הרכב החשמלי בתמיכת הציבור המתחיל לרכוש חשמליות בהתלהבות.
חברת טסלה מכרה מעל 4000 רכבים ולא רק טסלה גם כל יצרני הרכב המובילים הרחיבו את מכירה את הרכבים החשמליים שלהם ומנסים להיכנס חזק לשוק הרכב חשמלי.
נכון להיום שוק הרכב חשמלי עדיין לא תופס נפח גדול מול שוק הרכב הכללי בישראל.
כדי להיכנס לעומק השוק הרכב החשמלי, בלתי נמנע שחברות הליסינג למיניהם הרוכשות כמעט 35% מכלי הרכב החדשים יתחילו לרכוש גם גם רכבים חשמליים כחלק מצי הרכב שלהם.
אצל חברות הליסינג נמצא כוח גדול שיכול לקבוע את גודל שוק המכוניות החשמליות בישראל.
חברות הליסינג הישראלי עדיין מתלבטות איך להגיב לכניסת הרכבים החשמליים לשוק.
חלקם רוצים לראות מהמתחרים יעשו ולכן יושבים על הגדר.
על חברות הליסינג מוטלים לחצים רבים ממספר כיוונים:
כיוון אחד הוא יבואני הרכב שמעוניינים להכניס את הרכבים החשמליים שלהם לשוק.
מצד שני חברות גדולות של הייטק ושלא תחומים אחרים בעלי ראייה ירוקה אשר רוצים לחסוך בעלויות הדלק הגבוהות של רכבי הבנזין וליצור חיסכון משמעותי בעלויות הדלק החודשיות.
חברות כמו אלבר, שלמה סיקסט ובאדגט מחזיקות בחצי משוק הליסינג הישראלי.
החצי השני של השוק נמצא אצל חברות בבעלות של קבוצות יבוא של רכבים כמו למשל חברת ארטיק חברת אוויס, קל אוטו ועוד.
מן ההיגיון שחברות ליסינג אשר בבעלות של יבואני רכב, צריכים לקדם את הרכבים של אותה חברה לכל שוק הרכב.
מה שאומר שהם ינסו למכור אותם לחברות הליסינג האחרות.
הדבר העיקרי שבגללו ענק הרכבים החשמליים אינו נמצא בפריצה הוא בגלל המודל הרווחי של חברות הליסינג.
אחד הדברים שמפריעים לחברות הליסינג להכניס רכבים חשמליים הוא חברות הליסינג.
החברות מתמחרות טיפולים תקופתיים, טסטים ובלאי של רכב במחיר הליסינג.
בגלל שלמכוניות חשמליות אין את כל זה ובגלל שעלות התחזוקה שלהם מאוד זולה, יהיה קשה להרוויח על הלקוח.
דבר נוסף שיכול למנוע מחברות ליסינג להציע רכבים חשמליים בתוך מגוון כלי הרכב שלהם הוא הגבלת הקילומטרים שנותנות החברות.
מדובר על מכסה של קילומטרים שיהיה ניתן לעבור במשך שנה או במהלך תקופת ההשכרה.
אך במכוניות חשמליות עלות הנסיעה פר קילומטר אחד תהיה נמוכה בהרבה מרכב בנזין.
מה שאומר שמי שמקבל רכב חשמלי דרך המעסיק הגבלת הקילומטר לא תהיה משמעותית.
מכשול נוסף יקרים ואי וודאות בנוגע לשווי כלי הרכב המשומשים בעתיד, חברות הליסינג יידרשו למכור את הרכבים בסיום החוזה.
בעיה זו היא קריטית מאוד בגלל ההשפעה הצפויה בשווי מגוון הרכבים הענק שבבעלות החברות.
צי הרכב הגדול של החברה הוא הנכס הכי גדול והוא בעצם מה שמחזיק את החברה.
הם צריכים להיות מוכנים במלוא מובן המילה עבור טעינת רכבים חשמלים, בכל זמן נתון ופריסה ארצית של עמדות טעינה לכל רכב בנפרד, מה שמקשה לתת פתרון אמיתי לעובדים, בנוסף צריך להתחשב עם כל עובד על הצריכה הביתית שלו עוד קושיה מעניינת.
כאשר מדובר בכמות גדולה של רכבים חשמליים אין ספק שיש לזה השפעה משמעותית.
נכון להיום קיים קונפליקט בין חברות הליסינג השונות לבין הלקוחות.
בינתיים העניין נמצא בחיתוליו ואנו מאמינים של חברות הליסינג לא יהיה ברירה אלא להצטייד ברכבים חשמליים.
ישנן חברות מתוחכמות בשוק הליסינג אשר מנסות כבר עכשיו לקבוע את מעמדם בשוק הרכב העתידי וליצור יתרון משמעותי.
בין החברות ניתן למצוא את חברת אלבר ועוד כמה.
אם חברות הליסינג יכניסו למאגר הרכב שלהם רכבים חשמליים, כניסת הרכב החשמלי לשוק הישראלי תתחיל לתפוס תאוצה במהירות.
אז מה שנשאר לנו הוא רק לקוות לעתיד ירוק יותר מצד הצרכנים ומצד חברות הליסינג.