בתור מי שמתקינים עמדות טעינה לרכבים על בסיס יומי, הדבר שמשפיע הכי הרבה על שביעות רצונו של הלקוח הוא – מיקום התקנת עמדת הטעינה הביתית. כמובן שגם איכות ואופן ההתקנה עצמה משפיעים במידה רבה, אפילו יותר מעמדת הטעינה עצמה.
הדעה הרווחת היא שכדאי למקם את הרכב הכי קרוב לעמדת הטעינה, על מנת שיהיה קל לחבר את כבל הטעינה לרכב. זה אכן חשוב, אך מהניסיון שלנו יש פרמטרים נוספים שיכולים להיות חשובים הרבה יותר. המטרה היא לחסוך תסכול עתידי ולשפר את חווית המשתמש תוך שמירה על עמדת הטעינה והנראות האסתטית של המבנה.
במאמר זה נשתף אתכם בניסיון שלנו ובשיקולים שלנו לבחירת מיקום לעמדת הטעינה.
1. קרבה ללוח החשמל - חשוב אבל לא הכי חשוב
אין ספק שהמרחק מלוח החשמל אליו מתחברים ועד למיקום של עמדת הטעינה הוא מה שמשפיע על מחיר ההתקנה. ככל שהעמדה תהיה קרובה יותר ללוח כך נדרש להשתמש בפחות חומרים ופחות עבודה, מה שמעיד גם על המחיר בסופו של דבר.
חשוב מאוד להבין שהקרבה לא צריכה להיות על חשבון נוחות השימוש. פריסת תשתית לעמדת טעינה היא דבר שעושים פעם אחת ומשמש אתכם שנים רבות. לפעמים כדאי להוסיף עוד קצת במחיר ההתקנה ולקבל שנים של נוחות ויעילות.
נתקלנו בהמון מקרים בהם הלקוח ביקש להתקין את העמדה ממש קרוב ללוח החשמל הנמצא בקיר האחורי של הבית. מה שדרש ממנו להסתובב סביב הרכב עם הכבל בכל טעינה. אז נכון, עלות ההתקנה הייתה נמוכה יותר, אך הוא צריך לעשות זאת שנים קדימה בכל טעינה. לכן, אנו ממליצים לחשוב תמיד קדימה, להבין שהעמדה הולכת לשמש אתכם בכל יום למשך שנים והאם זה המקום האסטרטגי ביותר שתוכלו לחשוב עליו.
אם לוח החשמל שלכם רחוק ואתם לא רוצים לעבור בתוך הבית עם כבלים וקידוחים, תוכלו לבדוק היכן נמצא מונה החשמל שלכם. תוכלו לשקול לבצע התחברות למונה החשמל של חברת החשמל, ובכך לחסוך את העברת התשתית מלוח החשמל הביתי.
2. הגנה מגשם ושמש
האקלים הישראלי ידוע בימי קיץ חמים במיוחד, השיקול של הגנה משמש חשוב למרות שפחות מדברים עליו. עמדת טעינה המותקנת תחת שמש ישירה, עלולה להתחמם יתר על המידה ולפגוע בעמידותה לאורך זמן.
האמת שהעמדה אותה רכשתם יכולה לעזור לכם להבין האם צריך הצללה לעמדה או לא. ישנם תקנים לעמידות בפני מים ואבק הנקראים ip. תוכלו למצוא עמדות טעינה ב- ip65, ip64, ip55, ip 54 ועוד.
ככל שהמספר שמגיע אחרי ה- ip גבוה יותר כך העמידות של העמדה לתנאי מזג האויר גבוהה יותר.
ההמלצה שלנו היא לבחור עמדת טעינה ב – ip65 ומעלה.
אם קיבלתם עמדה או שבכל זאת רכשתם עמדה עם ip נמוך, נסו למקם אותה במקום מוצלל. אם אין באפשרותכם תוכלו תמיד להתקין גגון מעל העמדה או למקם את העמדה בתוך ארוך פוליאסטר ייעודי.

3. נגישות ונוחות - במיוחד בשעות החשיכה
ביצוע התקנה של עמדת טעינה מתבצע בדרך כלל באור יום, אבל מה קורה בחושך? תארו לכם שאתם מגיעים הביתה בלילה ומנסים לטעון את הרכב והעמדה ממוקמת במקום חשוך ללא תאורה.
כדאי להימנע מכך בעזרת מיקום העמדה במקום שיש בו תאורה בלילה, גם אם אין אז במקום שאפשר להתקין בו תאורה. אפשר גם להתקין מנורה סולארית עם חיישן תנועה, פתרון מועיל ולא יקר.
בנוסף לא כדאי להתקין את העמדה נמוך או גבוה מדי, שימו לב שהעמדה נוחה לכם והגובה בסדר לפני שמקבעים את העמדה לקיר. הרי שאין מיקום מועדף יכול להיות שלמתקין נוח במיקום מסוים אבל לכם יהיה נוח מיקום אחר.
4. התקנה אסתטית - פרמטר חשוב מאוד
כמי שמתקינים עמדות טעינה עוד מתחילת כניסתם של החשמליות לישראל, בהתחלה הלקוחות התעניינו רק באפשרות להתקין. היום עוד ועוד בעלי רכב חשמלי מבינים שהעמדה צריכה להיראות טוב ולהיות מותאמת גם לשנים הבאות קדימה.
העמדה היא מכשיר חשמלי, אבל הא מותקנת במקומות נראים לעיין כמו בחזית הבית, ליד שער הכניסה או בחניה מתחת לבית. לכן אפשר להסיק שהתקנה לא מקצועית יכולה לגרום למשהו שמפריע בעין, שזה בעיה בהתחשב בעובדה שעמדת הטעינה הולכת להיות שם שנים קדימה.
מה אפשר לבקש מהמתקין כדי שההתקנה תראה נקייה יותר? נוכל להמליץ לכם על כמה דגשים:
ללכת כמה שפחות עם כבלים בתוך הבית עצמו.
לבחור בעמדת טעינה קטנה וקומפקטית ולא בעמדה ענקית ומרושלת.
הוספת ארון פוליאסטר במידת הצורך כדי לטשטש את נראות העמדה.
בחירת צבע התעלות – בחרו בצבע שדומה לצבע של הקיר.
5. ראו את העתיד - חשבו לטווח ארוך
הטכנולוגיה בתחום טעינת הרכבים מתקדמת כל הזמן, טווח הנסיעה עולה, מהירות הטעינה עולה ויש לקחת בחשבון. מה שכדאי לעשות הוא לברר כמה אמפר יש בארון החשמל שלכם, לפי כך חברו את העמדה באמפר הגבוה ביותר שתוכלו. יכול להיות שלרכב הנוכחי שלכם זה לא משנה, אך לרכב העתידי שיהיה לכם זה משנה.
בנוסף, תחשבו האם יכול להיות שיהיה לכם רכב חשמלי נוסף בעתיד, לאשה שלכם או לאחד הילדים. במקרה כזה יש להתכונן לכך מראש ולבדוק האם יש אפשרות לחבר שתי עמדות בלוח החשמל שלכם.
הנה מספר דברים שיעזרו לכם להתכונן לעמדת טעינה נוספת בעתיד:
השאירו מקום לעמדה נוספת בסמוך לעמדת הטעינה הקיימת.
עשו תשתית כפולה מראש (אם כבר מבצעים אחת פשוט יש להשחיל 2 כבלים יחד)
תכננו תוואי התקנה שיאפשר התקנה של עמדה נוספת בעתיד.
פרסו כבל טעינה כפול בגודל והתקינו לוח משנה שיפוצל לשתי עמדות.
כל הטיפים מייקרים את עלות התקנת העמדה מעט אך יכולים לחסוך לכם המון בעתיד, כמובן רק במידה שאתם מתכננים להתקין עמדה נוספת בעתיד.

6. שמירה על בטיחות - הדבר החשוב ביותר
עמדת טעינה הינה מכשיר חשמלי העובד במתח גבוה, שמירה על התקנה בטיחותית ותכנון חשובים מאוד. עמדת טעינה המותקנת בבניינים או בחניונים עם תנועה רבה של ילדים צריכה להיות בגובה המתאים וכדאי שתהיה סגורה בארון מוגן. כך תמנעו מפגיעות פיזיות ומהתעסקות של ילדים בכבל טעינה או במפסקי החשמל.
בהתקנה בבתים משותפים, וודאו שהעמדה לא מותקנת באמצע נתיב מעבר, אם כן הרחיקו אותה מעט. התקנה בנתיב מעבר גורמת למספר רב של דיירים לעבור ליד העמדה, מה שעלול לגרום לשריטות ושברים. תוכלו להימנע מכך ע"י הרחקת העמדה במידה ואפשר או התקנת עמוד מגן או ארון מוגן.
תכנון נכון מונע טעויות עתידיות יקרות
לסיכום, שניגשים להתקנת עמדת טעינה, לא כדאי לחפש רק איפה השקע הכי קרוב. זכרו שהעמדה כאן כדי להישאר, אתם הולכים לראות ולהשתמש בה על בסיס יומי. מיקום העמדה משפיע על מראה הבית שלכם ועל נוחות השימוש בה.
כמי שמתקינים עמדות טעינה במספר לא קטן, נוכל לייעץ מלקחים מהעבר. נוכל להבין את הצרכים שלכם ואת תנאי השטח ונציע לכם פתרונות המתאימים לכם ולאנשים החיים אתכם בבית.
אז לפני שאתם מזמינים התקנה, קחו לכם דקה לחשוב: איפה הכי נוח לכם שהעמדה תהיה? היכן יש פחות שמש? האם צריך למגן את העמדה ע"י ארון? האם אני ארצה עמדת טעינה נוספת במהלך הזמן? איפה נמצע השקע של הרכב ביחד למיקום העמדה?
לא בטוחים? נשמח לייעץ לכם ללא עלות. ייעוץ לפני התקנה יכול לחסוך לכם הרבה "כאבי ראש" בעתיד.